Verdien av et godt omdømme
.png?width=1280&name=Paal_Omd%C3%B8mme_1200x628%20(1).png)
I omdømmemålinger blir virksomheter målt på en rekke parametre der de viktigste er produkter og tjenester, etikk og ledelse, samfunnsansvar, miljø og bærekraft. Samlet vil disse faktorene påvirke bedriftens omdømme.
Scorer man høyt på disse oppnås gjerne fordeler i markedet, til sammenligning med bedrifter med lavt eller dårlig omdømme.
Bedrifter med et godt omdømme vil ofte kunne ta bedre betalt for sine produkter og tjenester, de vil ha større forhandlingsmakt overfor leverandører, de vil lettere tiltrekke seg dyktige medarbeidere, og de vil lettere oppnå gjennomslag for sine ønsker og synspunkter hos myndigheter.
Bedrifter med et godt omdømme blir trodd på og lyttet til, og nyter stor tillit blant folk. Sagt med andre ord, et godt omdømme kan fort vise seg å være svært lønnsomt.
Når krisen rammer
Fra tid til annen vil bedrifter oppleve uønskede hendelser eller kriser. Et sentralt moment som vil påvirke hvordan bedriften kommer seg igjennom krisen på, er hvordan krisen håndteres. Vi ser også ofte at virksomheter med et godt omdømme kommer seg raskere etter en krise, enn et selskap med svakt omdømme. En forklaring er på dette er at vi lettere tilgir de vi liker, fremfor de vi ikke liker like godt.
Omdømmekapital er et annet ord for å beskrive dette. Med høy omdømmekapital vil man lettere kunne håndtere en krise. Det kan sammenlignes med å ha en bufferkonto i banken. En uforutsett utgift er enklere å håndtere om man har penger i bakhånd.
Hvorfor lykkes noen bedre enn andre?
Noen virksomheter er bedre likt enn andre, og ofte er årsakene sammensatt, men én ting har disse virksomhetene gjerne til felles: de leverer det de sier de skal levere, og ikke sjelden leverer de det lille ekstra også.
Så enkelt kan det sies, men det er neppe tilfeldig og det ligger et solid arbeid bak. Virksomheter som Vipps, Finn, Vinmonopolet og Tine er eksempler på bedrifter som gjennomgående scorer høyt på omdømme blant nordmenn. Disse bedriften beviser daglig at de har produkter og tjenester som er bærekraftige, og de bidrar til en enklere og bedre hverdag for oss forbrukere.
Et god omdømme er verdifullt, og det er sannsynligvis fornuftig å investere tid og ressurser på tiltak som kan løfte omdømmet til bedriften du jobber i.
Hør mer om hvordan du kan bygge et godt omdømme i Færds podkast Ikke FÆRDig snakka.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr
