Teknisk AIO: Grunnmuren for synlighet

Uten en godt teknisk tilrettelagt nettside blir det vanskelig å bli funnet i søk. I denne artikkelen får du svar på hvorfor det er viktig med god teknisk grunnmur og hvordan du får det.
Godt innhold er avgjørende for å bli funnet i søk, men selv det beste innholdet blir usynlig hvis ikke nettsiden din er teknisk tilgjengelig. Google og AI-verktøy som Chat GPT må kunne lese, forstå og stole på siden din før de viser deg frem.
👉🏻 Les om grepene som gir deg økt synlighet i Google og AI-motorer
Dette er ting de fleste tar for gitt, men som fortsatt avgjør om du i det hele tatt blir synlig for ulike søkemotorer og AI-drevne svartjenester:
- Hastighet: Ingen liker en treg nettside. Brukerne forsvinner, og Google og AI-motorer rangerer deg lavere.
- Mobilvennlighet: De fleste søker fra mobilen. Hvis siden ikke fungerer der, mister du kunder.
- Sikkerhet: Nettstedet ditt må ha HTTPS-sertifikat (den lille hengelåsen i nettleseren). Dét viser at du tar sikkerhet på alvor.
💡 Tips: Test nettsiden din i Google PageSpeed (gratis). Her får du et raskt bilde av fart og mobilvennlighet.
👉🏻 Les om nye begreper innen søk og hvordan bli synlig i Google og Chat GPT
👉🏻 Les om innhold som gjør deg synlig i Google og AI
Schema, metadata og URL-er
Google og AI-motorer trenger også noen «hint» for å skjønne hva innholdet ditt handler om. Her er tre viktige faktorer som du bør ha kontroll på og som hjelper maskinene å forstå:
- Strukturert data (schema) er små “merkelapper” i den tekniske koden som blant annet forteller om siden er en artikkel, et produkt eller en oppskrift.
- Metadata er den korte tittelen og beskrivelsen som vises i Google-søket. Hvis metadataene spiller på lag med nøkkelordene artikkelen er bygget opp rundt, blir det lettere for maskinene å «lese» innholdet.
- Ryddige URL-er (nettadresser) er viktig for at søkemotorene lettere skal forstå innholdet og rangere siden høyere i resultatlisten eller i AI-oversikten. En lenke som no/seo/innhold er lettere å lese enn fard.no/index.php?id=123.
💡 Tips: Har du en artikkel som er en guide, kan du merke den som “How to”. Da skjønner søkemotorene at dette er en steg-for-steg-artikkel og vil prioritere artikkelen i søkeresultatet.

Kim Nygaard er senior digital rådgiver i Færd og ekspert på søk og synlighet.
Nye filer styrer søkeresultatet i AI
Nå kommer det nye spilleregler for hvordan AI kan bruke innholdet ditt.
- llms.txt lar deg styre hvordan store språkmodeller som ChatGPT får bruke innholdet ditt
- ai.txt er et lignende initiativ som gir deg mer kontroll over AI-søk
NB! LLMS og AI.txt er foreløpig ikke definerte standarder, kun forslag som ingen AI-plattformer offisielt faktisk bruker.
👉 Å ta kontroll på llms.txt og ai.txt kan bli en viktig del av jobben med å få en godt tilrettelagt teknisk side fordi det kanskje gir mulighet til å bestemme hva AI får hente av innholdet ditt og hvordan det brukes. Du trenger ikke sette deg inn i alle detaljene, men om du ikke er ekspert på det tekniske, kan det være lurt å snakke med utvikler eller byrå om dette.
👉🏻 Les om godt innhold for synlighet i Google og AI
👉🏻 Les om hvordan bygge autoritet gjennom innholdet ditt
Sjekkliste for en god teknisk nettside
Du trenger ikke kunne kode for å ta kontroll på det tekniske ved siden din, men det kan være en stor fordel å sparre med fagkyndige folk med utviklerkompetanse. Uansett bør du stille deg selv disse spørsmålene for å vite at du har gjort et godt teknisk grunnarbeid:
- Laster siden raskt, også på mobil?
- Har vi HTTPS (hengelåsen i nettleseren)?
- Bruker vi strukturert data der det gir mening (artikler, produkter, FAQ)?
- Har sidene tydelige titler og beskrivelser?
- Har vi vurdert llms.txt og ai.txt?

Holder deg oppdatert på sosiale medier og synlighet: Alexander Krauss og Kim Nygaard fra Færd.
Motta nyhetsbrev
Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.
Relevante artikler
Fremtidens søk: Bli synlig i Google og Chat GPT
Slik får du Google og AI til å stole på deg
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Innhold som gir synlighet i Google og AI
Teknisk grunnmur for synlighet i Google og AI
SEO, AEO, GEO og AIO. Hva betyr det egentlig?
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr