Hvordan få best mulig synlighet i Google?

Leter du etter noe, starter ofte jakten i Google. Enten du skal shoppe eller finne informasjon. Sørg for å være til stede når eksisterende og potensielle kunder er på jakt etter det du kan tilby – eller gjør research på din bedrift.
Det er flere ting som påvirker nettsiders synlighet i Google og andre søkemotorer. Men enkelt forklart må nettsiden være bygget på riktig måte, slik at søkemotorene er i stand til å finne siden din – og enkelt forstå hva innholdet ditt dreier seg om. I tillegg må selvsagt innholdet være nyttig og interessant for folk. Det er dette vi kaller Search Engine Optimization (SEO), eller søkemotoroptimalisering på norsk.
5 tips for å øke synligheten i verdens største søkemotor:
-
Godt og unikt innhold
Søkemotorene legger stor vekt på om andre synes innholdet ditt er interessant. Innholdet ditt må derfor være bra, og folk må like det – for at søkemotorene skal ønske å rangere det høyt. Google vil jo ikke vise nettsider som ingen synes er spennende.
Hvis mange besøker nettsiden din, lenker til den og deler innholdet ditt i sosiale medier, er det med på å gi siden din autoritet i søkemotorenes øyne. Lenker fungerer dessuten som ”stier” for søkeroboter, og hjelper dem å oppdage innholdet ditt.
-
Kall en spade for en spade
Å bruke riktige ord og uttrykk på nettsiden, altså å finne ut hva målgruppen din faktisk søker etter når de er på jakt etter det du kan tilby, er første steg på veien for å sikre deg trafikk fra søkemotorer som Google og Bing. Dette gjøres gjennom en søkeordsanalyse, og bør danne grunnlaget for din SEO-strategi.
-
Struktur, lenker og tekst
Søkemotorer følger lenker, leser tekst og tolker innhold som bilder og video. Derfor er strukturen på siden din, hva du kaller menypunktene dine, og hvordan du presenterer innhold ditt, helt avgjørende for å kunne rangere godt.
Bildene bør være riktig navngitt, overskriftene harmonere med brødtekstene – og innholdet bør være i samsvar med metainformasjonen du oppgir til Google. Du bør altså sørge for korrekte beskrivelser alle viktige steder gjennom hele nettsiden – så det blir enklere for søkeroboter og mennesker og raskt forstå hva innholdet ditt handler om.
-
Følg med på endringer og nyheter
Algoritmene til Google justeres konstant, og mer bruk av kunstig intelligens skaper endringer i hvordan søkemotorene fungerer. SEO er et fagfelt som krever oppmerksomhet, og det kan derfor være lurt å samarbeide med et byrå som kan gi deg innspill og løpende oppdateringer.
-
Suppler med betalt synlighet
Drømmen er selvsagt å rangere godt på alt du ønsker uten å betale for det. Realiteten er likevel ofte en annen. En god kombinasjon av organisk og betalt synlighet i Google er som regel den beste løsningen for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Men strategien bør sees under ett, for å sikre best mulig effekt og ressursutnyttelse.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr