EN NO
EN NO

    NYTT

    Det er bare et navn … eller?

    Å komme opp med forslag til firmanavn kan by på hodebry. Det samme gjelder kreative navn på din neste konferanse, prosjekt eller produkt. Her får du tips til hvordan du kan starte navneprosessen, hva du bør unngå og noen praktiske råd på veien.

    Forslag til firmanavn – start med kartlegging

    Når du skal finne et godt navn til firmaet, prosjektet, konferansen eller varen din, start med kartlegging – skaff deg oversikt over andre aktører i bransjen, det kan gi viktig innsikt:

    • Hva heter konkurrentene?
    • Hva heter partnere og leverandører du vil være avhengig av?
    • Hva er vanlige betegnelser på det du skal tilby?
    • Hva er synonymene, forkortelsene, finnes det metaforer du kan benytte?
    • Og ikke minst; HVEM henvender du deg til, hvem er målgruppen?

    Gjennom en kartlegging vil du få opp et lappeteppe med relevante ord, som du kan begynne å leke med. Et godt navn skal stå seg over tid, så bruk god tid og sørg for at beslutningen er veloverveid.

    Et godt navn bør være både enkelt å uttale og huske.

    Kreative firmanavn – tips for å komme i gang:

    • Benytt gjerne AI innledningsvis for research og som sparringspartner eller «navne-generator».
    • Hent innspill fra andre, knytt teamet ditt sammen gjennom å involvere. Alle bør ha eierskap til navnet.
    • En workshop kan være en fornuftig investering, og ikke minst gøy. Inviter gjerne eksterne til å fasilitere workshopen, det kan være effektivt og inspirerende.
    • Heng lapper på veggene, gjør kreative øvelser for å frigjøre dere fra tradisjonelle tankemønstre. Tenk «Ja, og …», ikke «Nei, men …»

      Tips: Hør vår podcast om navneprosesser – og få flere innspill!

    Reklamemateriell som viser Rema 1000s lojalitetsprogram som endret navn fra "Æ" til "R"

    Rema 1000 viser at det er ingen skam å snu i en navneprosess – det kan imidlertid være relativt kostbart. De har endret navn på lojalitetsprogrammet sitt; fra «Æ» til «R» – en forkortelse for «Rema-appen». (Foto: Rema 1000)

    Firmanavn-generator: Hvordan få ulike forslag til navn

    I tillegg til en workshop, kan AI som nevnt fungere som en fin «firmanavn-generator», iallfall for å sparke dere i gang. Ofte kan den imidlertid bli litt for kreativ eller åpenbar. Da kan neste steg være å ty til en av de mer kjente strategiene i en navneprosess:

    • Å ta utgangspunkt i det virksomheten skal drive med, eller hva produktet er, for så å inkorporere dette i navnet.
    • Fordelen med navn som har i seg det du driver med, er at de kommuniserer tydeligere, som igjen kan føre til at du raskere bygger kjennskap til hva du leverer.
    • Men, et navn som spinner ut fra tjenesten eller produktet ditt, kan på et senere stadium vise seg å begrense deg. Et slikt navnegrep kan også bli mer generisk. Det kan virke forvirrende, og du må kanskje markedsføre ekstra for å skille deg fra konkurrenten.
    • En annen strategi er å utvikle et nyord. Da kan du unngå uheldige assosiasjoner eller brukererfaringer. Et nyord kan gi deg det særpreget og eneretten du er ute etter.
    • Ulempen kan være at du ikke får noen drahjelp av navnet, det glemmes lettere (frem til det virkelig har etablert seg) og du må trolig markedsføre det ekstra tydelig.
    • Til slutt: Vi mennesker er relativt følelsesstyrte, så tenk over hvilke assosiasjoner og følelser navnet vekker; skal det føles trygt, innovativt, eksklusivt eller folkelig?

    Tips: Det er lurt å unngå navn som folk lett kan skrive feil, med mindre du ønsker å eie en unik stavemåte.

    Ledige firmanavn – hvordan velge «det riktige»?

    Nå har du fått opp en liste med gode alternativer på navn. Hvordan velger du det «riktige»? Ett viktig kriterium er selvsagt at navnet du ønsker deg faktisk er ledig, og at det ikke er forbundet med uønskede assosiasjoner. Hvordan kan du sjekke toppkandidatene dine?

    • Start med å google navnet og spørre generativ AI – hva dukker opp?
    • Sjekk om de domenene du ønsker deg er ledige eller overkommelige å kjøpe ut. Ender du opp med en kronglete webadresse, kan det bli et unødvendig dyrt hinder.
    • Inneholder navnet ditt særnorske bokstaver, slik som Færd, kan det være lurt å også registrere domenet fard.no eller faerd.no.
    • Er du ikke til stede i sosiale medier, «finnes du ikke», så navnet ditt bør være ledig som brukernavn også. Sjekk dette kjapt på tvers av plattformene, med f.eks. Namech_k.
    • Sikre deg rettighetene: Finn ut om navnet allerede er registrert, enten som varemerke eller firmanavn.
    • Hos Patentstyret: Søk opp om noen har registrert det som et varemerke – hvis «ja», sjekk om det er registrert i samme bransje som deg. Er det IKKE det, kan du fortsatt ha mulighet til å bruke navnet.
    • Er det et firmanavn: Sjekk enhetsregisteret hos Brønnøysundregistrene.

    En hånd som holder frem en smarttelefon med navnet "Vipps" på skjermen

    Kan navnet ditt vokse til å bli et begrep målgruppen adopterer i dagligtalen – i den grad at Språkrådet tar det med på nyord-listen sin, DA har du virkelig oppnådd noe! At et navn går fra å være nettopp et navn til å bli et verb, slik som «å vippse», er også et godt bevis.

    Fra firmanavn til ordklasse eller identitet

    Avslutningsvis vil vi trekke frem selve kroneksempelet på et vellykket nyord og firmanavn: Google. De gikk fra å være et selskapsnavn til å bli en handling og et verb; å google. Vipps er et annet eksempel. Målgruppen identifiserer seg med deg, eller det du tilbyr, og tar det i bruk aktivt.

    Det kan du også oppnå gjennom sosiale medier; at brukerne adopterer navnet ditt som en hashtag, en slags kommentar. Slik som eksempelvis #Tønsberglivet. Dét er både et navn og en label vi beboere benytter for å vise frem det vi er stolte over i nærmiljøet vårt. På den måten får man både god organisk spredning på navnet sitt, og bidrar til å bygge et fellesskap.

    Bilde som viser logoene til "Medbyggerne" og "Tønsberglivet"

    «Tønsberglivet» er et navn undertegnede var med på å utvikle – det samme gjelder for holdningskampanjen «Medbyggerne». (Foto: Tønsberglivet og Sandefjords Blad)  

    Og viktigst av alt: Navnet skal forhåpentligvis følge deg lenge, så bruk tid på denne delen av forretningsutviklingen – og ha det gøy i navneprosessen! 😉