Forskjellen på performance marketing og merkevarebygging

Performance marketing og merkevarebygging blir ofte fremstilt som motsetninger, men det er først når performance og merkevarebygging henger sammen at markedsføringen virkelig fungerer.
Performance marketing er datadrevet og handlingsorientert markedsføring. Her måles alt: klikk, nedlastinger, påmeldinger og salg gir konkrete tall som forteller hva som virker og hva som ikke gjør det.
Merkevarebygging handler om å bygge kjennskap, tillit og preferanse. Dette er den langsiktige markedsføringen som former bestemmer hvilken posisjon du får i kundens bevissthet. Målet er å påvirke følelser, assosiasjoner og posisjon, enkelt sagt det som gjør at kundene velger dine produkter eller tjenester fremfor konkurrentenes.
Begge disiplinene er nødvendige. Der merkevarebygging bygger tillit og interesse, sørger performance marketing for at tilliten og interessen faktisk fører til handling.
To retninger – ett felles mål
Mens merkevarebyggingen altså jobber med å skape etterspørsel, er det performance marketing som «fange» interessen opp. Merkevarebygging og performance marketing opererer i forskjellige tidshorisonter, men mot det samme målet, som er vekst.
Mens merkevarebygging påvirker emosjonelle og langsiktige drivere som tillit, verdi og oppfatning av merkevaren, påvirker performance marketing mer rrasjonelle og kortsiktige drivere som synlighet, konvertering og salg.
I praksis betyr dette at merkevarebygging gjør det lettere for performance å levere, og at performance gir måledata som styrker merkevarebyggingen. Når man klarer å koble merkevarebygging og performance sammen, bør det gi resultater på både kort og lang sikt.
I mange virksomheter går mesteparten av innsatsen til kortsiktig performance.
Merkevarebygging og performance marketing utfyller hverandre
Et klassisk eksempel er hvordan merkevarekjennskap reduserer kostnaden for betalte klikk. En annonse fra en kjent merkevare oppleves mer troverdig, får høyere klikkrate og bedre konvertering, ofte til lavere pris.
Samtidig vil en vellykket performance-kampanje gi verdifull data tilbake, dette kan være data som hvilke budskap som fungerer, hvem som responderer og hvilke kanaler som driver mest effekt.
Til sammen skaper dette en positiv syklus hvor performance konverterer tilliten som er skapt gjennom merkevarebyggingen til målbare resultater, og hvor performance-dataene gir innsikt egnet for å s styrke neste merkevare-tiltak.
Balansen mellom merkevarebygging og performance
Svak balanse mellom merkevarebygging og performance oppstår ikke fordi man gjør for mye av det ene, men fordi man gjør for lite av det andre. I mange virksomheter går mesteparten av innsatsen til kortsiktig performance fordi dette gir rask måling og konkrete tall, men uten en sterk merkevare i bunn må kampanjene «jobbe hardere» og betale mer for hvert klikk.
Et eksempel på dette kom for noen år siden da Adidas gikk ut og innrømmet at de hadde overvurdert, og investert i digital og performance marketing med overbevisningen om at det var dette som drev nettsalg, før de senere kom frem til at det var brand marketing som i virkeligheten drev en større andel av disse salgene.
En annen problemstilling kan være at mange bedrifter fokuserer nesten utelukkende på merkevarebygging og lar dette «stå alene» uten å ha gode mekanismer for å omsette oppmerksomheten som skapes til handling. Resultatet blir ofte det samme, altså at man går glipp av synergiene mellom de to disiplinene.
Performance fungerer best når merkevaren allerede skaper tillit, og merkevaren vokser raskere når performance-kampanjene gir data om hva som faktisk virker. Den ideelle markedsstrategien handler derfor ikke om å dempe den ene, men å styrke delen som mangler, slik at de to disiplinene kan spille optimalt sammen.

Alexander Krauss er performance marketing-rådgiver i kommunikasjonsbyrået Færd.
Hvordan balansere merkevarebygging og performance?
En god tilnærming er å tenke på investering i markedsføring som en portefølje. Noe av budsjettet bør gå til taktiske kampanjer som leverer direkte avkastning (performance), mens en annen del bør brukes på langsiktig merkevarebygging (branding).
Les Binet og Peter Field introduserte sin 60/40 «regel» i 2013, hvor de gjennom sine studier fant den beste balansen ved 60% langsiktig merkevarebygging og 40% kortsiktig salgsaktivering. Dette er ikke fasit for alle, men er fortsatt et godt utgangspunkt.
Data og kreativitet må spille sammen
Data alene skaper ikke handling. Det er kombinasjonen av innsikt, strategi og kreativitet som gjør den nyttig. Derfor må analytiske og kreative miljøer samarbeide tettere. Kreative team må forstå hvordan data kan brukes til å forbedre budskap, mens analytikere må forstå hvordan merkevare og emosjonell kommunikasjon påvirker tallene på sikt.
For å styre markedsføringen riktig, anbefales det å følge med på to typer KPI-er:
Merkevarebygging KPI-er:
- Merkevarekjennskap (brand awareness)
- Gjenkjøpsrate / lojalitet
- Net Promoter Score (NPS)
- Organisk søk etter merkenavn
- Sosialt engasjement (delinger, omtale, sentiment)
Performance marketing KPI-er:
- ROI og ROAS
- CPA (Cost per Acquisition)
- CTR (Click-through-rate)
- Konverteringsrate
- LTV (Lifetime Value)
De to typene KPI må sees i sammenheng. Når merkevarekjennskapen stiger, bør kostnad per konvertering falle. Og når performance-data viser økt trafikk, bør det gi utslag i økt merkevarekjennskap.
Les mer om hvordan du måler og tolker KPI-er riktig 👉De viktigste KPI-ene i performance marketing og hva de forteller deg
Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.
content.absolute_url: https://fard.no/nytt/forskjellen-paa-performance-marketing-og-merkevarebygging
post.id: 201113051243, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/performance-marketing-gir-deg-maalbare-resultater
post.id: 199424144434, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/frokostmote-om-sosiale-medier-og-sok
post.id: 197995161423, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fremtidens-sok-bli-synlig-i-google-og-chat-gpt
post.id: 196239834458, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/aarsrapport-dette-maa-du-huske-paa
post.id: 198046012200, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/teknisk-grunnmur-for-synlighet-i-google-og-ai
post.id: 186167739660, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/employer-branding-for-rekruttering
post.id: 198050334780, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-faar-du-google-og-ai-til-aa-stole-paa-deg
post.id: 201156970053, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ai-og-automatisering-i-performance-marketing
post.id: 198045221993, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/innhold-som-gir-synlighet-i-google-og-ai
post.id: 198039767401, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/seo-aeo-geo-og-aio-hva-betyr-det-egentlig
post.id: 196240244617, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/aarsrapporten-som-verktoy-for-kommunikasjonon
post.id: 201155462316, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/forskjellen-paa-performance-marketing-og-merkevarebygging
post.id: 201155463548, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/de-viktigste-kpi-ene-i-performance-marketing
post.id: 196240244580, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/nye-rapporteringskrav-for-aarsrapporter
post.id: 195748649890, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-i-volmax-fard
post.id: 196237650519, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/godt-design-er-avgjorende-i-aarsrapporter
post.id: 196108067486, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/tre-leveregler-for-å-utvikle-en-god-logo
post.id: 201159359556, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-setter-du-opp-en-effektiv-performance-kampanje
post.id: 190729190476, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/forslag-paa-gode-firmanavn
post.id: 196237650553, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-for-en-god-aarsrapport
post.id: 189722519584, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/historiefortelling-i-reklame
post.id: 187443438429, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/seo-til-aeo
post.id: 196237554079, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/trykket-eller-digital-aarsrapport
post.id: 185455881786, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ok-rekkevidden-pa-instagram
post.id: 181875370768, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kreativitet-er-som-en-muskel-den-maa-trenes
post.id: 185014722945, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/markedsforing-i-2025
post.id: 182080883606, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/verdien-av-et-godt-omdomme
post.id: 182350755146, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vi-starter-podkast
post.id: 181862106255, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/10-grunner-til-at-du-ikke-lykkes-pa-tiktok
post.id: 180482851670, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fatt-med-deg-disse-some-nyhetene
post.id: 178264309258, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fullt-hus-paa-kurs-om-digital-synlighet
post.id: 171126517039, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/la-hjernen-ta-pause
post.id: 171316267120, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/markedsføringstrender-akkurat-na
post.id: 169263227689, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvorfor-bruke-hubspot
post.id: 167575083099, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/4-tips-som-kan-fa-fart-pa-kreativiteten
post.id: 166489316636, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/den-best-bevarte-hemmeligheten-innen-markedsforing
post.id: 165893298276, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/tolvsrod-torg-boligprosjekt
post.id: 157218253656, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/film-bedre-med-mobilen
post.id: 157218253612, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvorfor-landingssiden-din-ikke-konverterer
post.id: 157217289389, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fard-pa-scenen-hos-kampanje
post.id: 157217289318, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-fonix-fard
post.id: 157217289081, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kom-i-gang-med-kunstig-intelligens
post.id: 157212068486, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-i-bilservice-færd
post.id: 156650279242, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-til-gode-ideprosesser
post.id: 154132536745, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/5-markedsforingstendenser-som-vil-prege-2024
post.id: 151948075856, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-i-folksom-fard
post.id: 149894268345, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/sosiale-medier-trender-for-2024
post.id: 122478936683, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvordan-vil-ai-pavirke-seo
post.id: 121611055210, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-fard
post.id: 117106864966, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvordan-bli-synlig-i-google
post.id: 103313868127, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-til-gode-landingssider
post.id: 102767295857, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hubspot-gold-solutions-partner
post.id: 101640644961, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kim-nygaard-ny-ansatt
post.id: 87712801873, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hubspot-hva-og-hvorfor
post.id: 87026434895, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/7-tips-til-aa-lykkes-paa-instagram
post.id: 70389435295, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-lager-du-en-god-aarsrapport
post.id: 105779405412, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/visjoner-til-glede-og-besvaer
post.id: 60257167654, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/bruk-av-sosiale-medier
post.id: 60253390595, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ta-kontroll-pa-synsinga
post.id: 60255214872, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/annonse-for-grefsen-stasjon
post.id: 60255214863, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vi-heier-pa-hverdagsheltene-vare
post.id: 60257167680, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/always-on-i-sosiale-medier
post.id: 60255214886, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/huskeliste-for-filmproduksjoner
post.id: 60257167643, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/bli-kjent-med-bjarte
post.id: 60253390612, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/7-tips-til-deg-som-skal-lage-film-til-sosiale-medier
post.id: 60257167675, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/content-eller-innholdsmarkedsforing-inbound-eller-outbound-hva-med-performance
post.id: 60257167673, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ny-radgiver-tekstforfatter-til-faerd
post.id: 60255214750, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/arsrapporter-en-kort-rapport-om-hva-du-ma-tenke-pa
post.id: 60255214921, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ny-nettside-husk-a-rigge-deg-for-det-som-kommer
post.id: 60253390602, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/faerdvettreglene
post.id: 60257167686, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/bedriftsblogg-hvorfor-og-hvordan
post.id: 60257167620, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/5-digitale-tips-a-ta-med-deg-i-2021
post.id: 60257167667, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/10-tips-til-en-god-nettside
post.id: 60253390609, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kommunikasjon-i-krisetider
post.id: 60257167640, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/5-seo-trender-for-2020
post.id: 60257167638, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/mesternes-mester-2020
post.id: 60253390605, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/trender-for-2020
post.id: 60257167699, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fem-tips-for-a-oke-bedriftens-synlighet-pa-linkedin
post.id: 60253390516, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/7-tips-for-a-lykkes-med-livesending
post.id: 60253390502, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/livesending-pa-youtube
post.id: 60257167648, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-holder-du-oversikten-over-dine-instagram-poster
post.id: 60253390519, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/historiefortelling
post.id: 60255214716, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/9-tips-for-bedre-ideprosesser
post.id: 60257167622, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/snapchat-eier-alt-du-legger-ut
post.id: 60257167646, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/google-ads-pa-tv
post.id: 60257167630, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/nok-et-vellykket-frokostseminar
post.id: 60257167618, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/3-tips-til-hvordan-din-bedrift-kan-oppna-suksess-pa-linkedin
post.id: 60253390499, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/frokostseminar-linkedin-og-some-trender
post.id: 60257167545, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/guilty-pleasure
post.id: 60257167713, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/3-snapchat-tips-til-din-bedrift
post.id: 60255214726, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/annonsering-pa-google-en-kort-innforing
post.id: 60253390514, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/facebook-watch-lansert-i-norge
post.id: 60257390164, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/faerd-er-google-partner
post.id: 60255214860, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-for-okt-synlighet
post.id: 60253390510, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vi-fusjonerer-med-marketing-services
post.id: 60253390593, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-forteller-du-historier-pa-facebook
post.id: 60255214760, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/lost-your-mind
post.id: 60257167651, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vellykket-frokostseminar
post.id: 60253390621, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/frokostseminar-some-so-what
post.id: 60257167660, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/elise-landa-omsland-faerd
post.id: 60257167541, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/facebook-marketplace-lansert-i-norge
post.id: 60257167634, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/faerden-fortsetter-styrker-laget-tekstforfatter
post.id: 60255214735, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hort-chevron-stitch
post.id: 60255214752, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/reisebrev-omdommedagen-2017
post.id: 60257167656, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/forener-krefter-styrker-posisjonen
post.id: 60257167636, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/film-for-bilservice-reflekskampanje
post.id: 60255214875, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kunne-du-kommet-opp-med-mange-gode-ideer-mens-du-lop-fra-et-rovdyr
Relevante artikler
Performance marketing gir deg målbare resultater
Frokostmøte om sosiale medier og søk
Fremtidens søk: Bli synlig i Google og Chat GPT
Årsrapport: Dette må du tenke på
Teknisk grunnmur for synlighet i Google og AI
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Slik får du Google og AI til å stole på deg
AI og automatisering i performance marketing
Innhold som gir synlighet i Google og AI
SEO, AEO, GEO og AIO. Hva betyr det egentlig?
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
De viktigste KPI-ene i performance marketing
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Slik setter du opp en effektiv performance-kampanje
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr