EN NO

Årsrapport: Dette må du tenke på

Å utarbeide årsrapporter og bærekraftrapporter er store og omfattende prosesser. Færd har mange års erfaring med utvikling av slike rapporter, her gir vi noen råd og tips som er viktige å huske på. 

 

Årsrapporten skal gi et helhetlig bilde av virksomheten gjennom året, økonomisk og strategisk. For børsnoterte selskaper, og noen større selskaper, er den lovpålagt, men også andre små og mellomstore bedrifter kan ha stor verdi av en rapport som er profesjonelt utarbeidet og godt presentert.

Godt design er avgjørende for årsrapporter

Et godt design er avgjørende. Dette handler ikke bare om å skape en visuelt pen rapport, men om å gjøre innholdet tilgjengelig, forståelig og troverdig. En årsrapport rommer mye informasjon, og uten en god struktur kan den fort oppleves tung å lese.

 Gjennom god bruk av typografi, farger, grafikk og bilder blir komplekse talloppstillinger mer oversiktlige, viktige budskap løftes frem og helheten fremstår profesjonelt. En god årsrapport eller bærekraftsrapport bygger både tillit og merkevare.

👉 Les mer om hvor viktig godt design er for årsrapporter 

En god årsrapport eller bærekraftsrapport bygger tillit og merkevare.

Årsrapportarbeid handler om å ha kontroll på detaljene

Arbeidet med års- og bærekraftsrapporter dreier seg i stor grad om detaljer – og å ha kontroll på disse. Store deler av prosessen handler om å samle inn informasjon, koordinere bidragsytere, tilrettelegge for foto, illustrasjoner og trykk, lese korrektur og ikke minst sikre fremdrift og tidsfrister blant mange involverte.

 – Vår oppgave er ikke bare å gi rapporten et tiltalende og tidsriktig design som fremhever innholdet, det handler like mye om å sørge for gode prosesser for å styre prosjektet i mål. Vi er supernøye, holder stålkontroll på alle detaljer og frister, og rigger oss for å være fleksible, sier B2B-rådgiver i Færd, Sally Graham.

👉 6 ting du bør tenke på i årsrapport-jobbing 

 Bilde av Sally Graham ekspert årsrapporter i podkast.

 B2B-rådgiver i Færd, Sally Graham, deler tips og råd om å utarbeide årsrapport og bærekraftsrapport.

Nye krav til rapportering i årsrapporter

Rapporteringskravene er i kraftig endring. EU-direktivene CSRD og ESEF, sammen med ESRS-standardene, stiller nye krav til både innhold og format i årsrapporter og bærekraftsrapporter. Dette betyr mer data, høyere krav til struktur, elektronisk format og integrering av bærekraft i den overordnede fortellingen.

For oss som kommunikasjonsbyrå, handler det fortsatt om å hjelpe selskaper til å gjøre rapportene forståelige, oversiktlige og engasjerende, også når de blir komplekse på grunn av nye direktiver og standarder. 

👉 Les mer i vår artikkel: Hva betyr nye rapporteringskrav for årsrapporter – og hvordan påvirker det kommunikasjonen?

Illustrasjonsbilde årsrapportÅrsrapporten er mer enn bare tall

Når prosjekter, mennesker og historier får plass i årsrapporten, blir den mer enn en oppstilling av tall og tabeller. Historiene i rapporten kan deles videre som artikler, nyhetssaker eller innlegg i sosiale medier, slik at rapporten også blir et aktivt kommunikasjonsverktøy.

– Vi tilstreber hele tiden å gi oppdragsgiver en rapport som engasjerer flere enn kun de som er opptatt av den finansielle informasjonen. Det kan være å løfte frem viktige prosjekter eller medarbeidere som har bidratt til gode resultater gjennom året. Slik blir rapporten en kilde til både intern stolthet og ekstern synlighet, ikke bare et dokument for myndighetene og styrerommet, men også for pauserommet, påpeker Graham.

👉 Les mer om hvordan gjøre årsrapporter til et aktivt kommunikasjonsverktøy 

Trykket eller digital årsrapport?

En årsrapport trenger ikke være en stor innbundet trykksak slik man tradisjonelt oppfatter slike. I dag velger de fleste digitale løsninger i form av nedlastbare filer som e-bøker eller en enkeltstående PDF, eventuelt som egne nettsider. Dette gjør rapporten ikke bare mer tilgjengelig, søkbar og lettere å dele, men også mer miljøvennlig. For mange selskaper vil elektronisk eller maskinlesbare rapporter også bli et krav etter de nye reglene. 

Likevel velger mange virksomheter å fortsatt lage en trykket rapport. Mange lesere kan oppleve en trykket rapport som mer troverdig og det er ingen tvil om at leseopplevelsen blir annerledes med en trykt rapport, i hvert fall om en del av innholdet er redaksjonelle artikler. 

👉 Les mer om valget mellom trykte eller digitale årsrapporter 

Færd har lang erfaring med å utarbeide årsrapporter

Hvert år fra desember til mai er mange i Færd engasjert med å utarbeide års- og bærekraftrapporter for store som små, børsnoterte og ikke-børsnoterte selskaper. Årsrapporter er som regel omfattende oppdrag, og enkelte år produserer vi til sammen over 1000 sider med rapporter.

Vi leverer års- og bærekraftrapporter på norsk og engelsk, og både til trykk og digitale flater. Vi har blant annet gjort oppdrag for virksomheter som Borregaard, Höegh Evi, Mantena, DNK og Cefor.

I arbeidet med årsrapporter bistår Færd med:

  • Konsept- og idéutvikling
  • Tekst og redaksjonelt arbeid
  • Layout og grafisk design
  • Infografikk og illustrasjoner
  • Animasjoner, film og foto
  • Rådgivning og prosjektledelse

Trenger du hjelp med din neste årsrapport?

Ta kontakt med senior rådgiver i Færd, Sally Graham, for mer informasjon.

Sally Graham
Rådgiver B2B
sally@fard.no
975 24 515

Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Se relevante årsrapport-jobber fra Færd: