REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017 - FÆRD

Hvor skal du handle til helgen?
Går turen til Meny slik at du kan plukke råvarer til helgekosen fra ferskvaredisken? Eller er du kanskje mer opptatt av å sluttsummen på kassalappen?
I går møttes de tre store dagligvareaktørene til duell under Omdømmedagen 2017 på Latter i Oslo arrangert av Apeland. Ikke uventet var de knivskarpe konkurrentene uenig om mye, men en ting hadde de felles, prisene hos lavpriskjedene Kiwi, Coop Extra og Rema er tilnærmet like. En konklusjon som fikk debattleder Ole Christian Apeland til å oppsummere en morsom og temperamentsfull debatt med at omdømme vil uansett trumfe pris, utvalg, kvalitet og beliggenhet når disse oppleves som like.
Dette kunne Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000, bekrefte etter at deres betydelige fall på den ferske omdømmemålingen fra RepTrak/Apeland prydet forsiden på DN. I mange år har Rema blitt brukt som et skoleeksempel på hvordan man gjennom tydelig reklame og et godt omdømme kan spise nye markedsandeler. Rema har hatt et godt grep om posisjonen som en folkelig og troverdig aktør som leverte på sitt løfte ”Bare lave priser”.
Det enkle er ofte det beste!
Med stadig tøffere konkurranse om de 270 milliardene som er i spill i dagligvarebransjen, ble Rema i følge Mette Fossum tvunget til å bevege seg bort fra suksessoppskriften til kolonialmajor Odd Reitan om at ”Det enkle er ofte det beste”.
Fra å spre glede og trøndersk humør ble avisens headinger byttet fra solskinnshistorier til å handle om Remas anmeldelse av konkurrenter som jukset med søndagsåpne butikker og røff behandling av mindre norske leverandører dekket av NRK i beste sendetid. Når Rema på nyåret innførte sin ”bestevennstrategi”, som bidro til å skape flere uvenner enn venner, eskalerte de negative oppslagene i media.
Timingen av den omstridte leverandørstrategien ble gjort parallelt med en massiv lansering av det etterlengtede lojalitetsprogrammet Æ. Sistnevnte har isolert sett vært en suksess, men ble overskygget av støyen som oppsto da man ville skaffe seg nye venner ved å hive ut gamle venner, og spesielt lokal ølmerker.
Godt omdømme påvirker omdømmet
Med en nedgang på hele 7,3 poeng på Apelands omdømmemåling, samtidig som Kiwi og Coop klatrer, kombinert med en negativ salgsvekst for Rema på 3,6 prosent i februar, fikk man en tydelig pekepinn på betydningen av å ivareta sitt omdømme. Resultatet fra RepTrak målingen for 2017 viser at selskaper med høy omdømmescore har flere kunder som støtter virksomheten og vil anbefale disse til andre. Det siste kunne Anders Skoe fra Finn.no bekrefte etter å ha vært på scenen for å hente prisen for beste omdømme for tredje år på rad. Nordmenn trykker fortsatt deres markedsplass til sitt hjerte og i løpet av mars hadde de hele 90 millioner besøk på sin nettside.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr