Markedsføringstrender akkurat NÅ

Klarer du å kombinere teknologi, kreativitet OG det å være ekte i kommunikasjonen din?
Da er du en vinner blant dagens markedsførere ifølge pej gruppen, Nord Europas største trend og inspirasjonshus. I deres magasin Tid & tendenser tar de for seg de viktigste marketing-trendene akkurat nå. Vi har studert disse nærmere, og sett dem i sammenheng med egne erfaringer, og peker på det vi mener vil påvirke arbeidet med markedsføring fremover.
«De som kombinerer teknologi, kreativitet og bærekraft med det ekte og genuine, vil lykkes med sin markedsføring.»
Kunstig intelligens er ikke fremtiden, det er nå
Kunstig intelligens (AI) og maskinlæring har fått stor innvirkning på markedsføring, og vil øke i omfang fremover. Teknologien gjør det mulig å analysere store mengder data raskt og nøyaktig, som igjen betyr dypere kundeinnsikt og større grad av personifisert budskap basert på preferanser og atferd. Bedrifter bør implementere KI og maskinlæring i sine markedsstrategier for å henge med i fremtiden. Eller rettere sagt i nåtiden.
Ekte mennesker trumfer det meste
AI til tross, det ekte og genuine holder fortsatt stand. Forbrukere stoler mer på andre forbrukere enn på merkevarer. Dessuten er mange fremdeles skeptiske til AI, så litt «human touch» skal ikke undervurderes.
Influencer marketing fungerer veldig bra i markedsføring. Ikke nødvendigvis gjennom de store profilene, men like mye på mikronivå, dvs. influensere som har mellom 1 000 og 100 000 følgere. Disse kan ofte være mer effektive og rimeligere å jobbe med sammenlignet med profilerte kjendiser. Mikro-influencers har typisk en tettere tilknytning til sitt publikum som kan føre til høyere engasjement og troverdighet.
I tillegg spås brukergenerert innhold (user generated content, UGC) å øke enda mer i årene fremover. Slike strategier – om de gjøres riktig, kan føre til høy oppfattet troverdighet og engasjement blant forbrukere, og mer enn hva man kan forvente gjennom tradisjonell markedsføring. Ekte uttalelser, fra ekte kunder, slår det meste.
Bærekraft og verdivalg er ikke lenger valgfritt, men en nødvendighet
Integrering av bærekraft i både kjernevirksomheten og i markedsføringen, er avgjørende for å møte forbrukernes forventninger og for å bygge tillit. Skjerpede reguleringer fra myndighetene i kombinasjon med stadig mer bevissthet om miljø og bærekraft hos forbrukerne, tvinger bedrifter til å sette bærekraft høyere på agendaen.
En sentral faktor som vil påvirke dette er den kommende lovgivningen fra EU; Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Denne trer i kraft i 2024 og utvider kravene til bærekraftrapportering. Virksomheter som tar standpunkt og viser sine tydelige verdivalg blir lagt merke til og respektert. Enten det dreier seg om menneskerettigheter, markering av Pride eller naturvern.
Merkevarebygging og kreativitet ruler fortsatt
Selv om mye av markedsføringen i dag domineres av performance, vil god historiefortelling, solide konsepter og fokus på kundeopplevelsen fortsatt være avgjørende byggesteiner for å bygge sterke merkevarer. Lønnsomme kundestrategier er fortsatt god og løpende kundepleie, og budskap tilpasset målgruppen.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr