Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.

Trodde du at kreativitet er en nådegave noen er født med og andre ikke? Slik er det ikke. Alle kan bli kreative. Også du.
Å være kreativ er en høyt verdsatt egenskap i dagens arbeidsliv. Alle bedrifter ønsker folk som kan «tenke selv» og bidra til at det blir sett med nye øyne på ulike problemstillinger.
Problemet er bare at mange av oss ikke ser på oss selv som kreative. Vi er nærmest unnskyldende på vegne av oss selv når vi sier «jammen, jeg er så lite kreativ» og overlater det kreative arbeidet til andre.
Kreativitet forutsetter at du føler deg fri og tør å være modig
Det er et stort paradoks at vi har så dårlig selvtillit når det kommer til å være kreative. For det er faktisk ikke sånn at noen er mer kreative enn andre fra fødselen av. Veldig mye handler om nettopp vår egen selvtillit rundt dette, og hvilke roller vi har gått inn i eller hvilke sannheter vi har etablert om oss selv over årene.
Hør podcast: Slik trener du den kreative muskelen
For tekstforfatter Kjell Gustumhaugen i Færd, er det to ord som er viktigere enn alt annet for at vi skal klare å tenke nytt og skape noe unikt: Frihet og mot.
– Kreativiteten får dårlige vilkår hvis vi ikke føler oss frie eller tør å være modige i den kreative prosessen. For eksempel kan det at man er redd for å dumme seg ut være en brems for å klare å tenke nytt. Det åpenbare resonnementet er at vi ikke klarer å skape noe nytt hvis vi ikke tør å tenke nytt.

Tekstforfatter og konseptutvikler Kjell Gustumhaugen i kreativ workshop.
For å bli mer kreativ må du skaffe deg erfaring med å jobbe kreativt
Kjell er utdannet fra Westerdals reklameskole og har mange års erfaring med å utvikle idéer for en lang rekke ulike oppdragsgivere. Så hva tenker han om hvordan hvermansen kan bli mer kreativ?
– Når dette med frihet og mot er på plass, handler det om å skaffe seg erfaring med å jobbe kreativt. Det som er viktig å være klar over her, er at man i en kreativ prosess ikke er på jakt etter en bestemt fasit og at den kreative prosessen derfor ikke nødvendigvis er helt strømlinjeformet, sier Kjell og fortsetter:
– Man må tåle å være underveis og ikke helt vite når man er i mål, men jo mer erfaring med kreative prosesser man har, jo tryggere blir man og jo mer velutviklet magefølelse får man for når man har en idé som er verdt å gå for. Slik sett kan man si at kreativitet er som en muskel som må trenes.
Å bli mer kreativ handler også om kreativ kultur
Kjell er også opptatt av hvordan den kreative kulturen er på arbeidsplassen, som grunnlag for å kunne komme opp med nye idéer og innovere.
– Min erfaring er at mange arbeidsplasser ikke har en god nok kultur for å jobbe godt med kreative prosesser og innovasjon. Her er det viktig å skape en atmosfære hvor folk ikke er redde for å dele idéer med hverandre og at det dessuten er en forståelse for at det kan ta tid å komme opp med gode idéer, i hvert fall om man ønsker en viss kvalitet på idéene og nyskapingen, sier Kjell.
Hør Kjell snakke om å trene den kreative muskelen i podcasten Ikke FÆRDig snakka.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr
