Hvorfor landingssiden din ikke konverterer

Du har en nettside, du har kampanjer som ruller i både Google og i sosiale medier. SEO-en er finpusset og trafikken strømmer inn. Men av en eller annen grunn er det få som tar kontakt. Hvorfor konverterer ikke nettsidene dine?
Her er 4 mulig grunner til at nettsiden din ikke konverterer:
1. Du har ikke spissede landingssider
Du trenger definerte landingssider for å skape leads. Svært få søker seg fram til siden din, navigerer til kontaktsiden, blar seg fram til telefonnummeret ditt, for så å ringe deg. Og er nettsiden full av spennende innhold avledes besøkende ofte av andre ting, som ytterligere forlenger veien til telefonnummeret ditt.
En god landingsside leder besøkende gjennom relevant innhold til et kontaktskjema som har et spesifikt mål: Å oppnå kontakt.
2. Du lar besøkende gå videre før de konverterer
Gode og effektive landingssider har ingen, eller svært begrenset, navigasjon. Dette er et bevisst grep for å holde besøkende på siden så de holder fokus på innholdet og når frem til skjemaet du vil de skal fylle ut. Om landingssidene har resten av nettsidens fulle navigering vil mange potensielle kunder begynne å klikke seg rundt og ende opp med å ikke konvertere i det hele tatt. Hjelp besøkende å holde fokus på målet ditt!
3. Skjemaet ditt ber om feil informasjon
Hvis skjemaet ditt ber om for mye eller feil informasjon så går du glipp av mulige konverteringer. For mange detaljer, eller for personlige spørsmål, kan gjøre besøkende mindre villig til å gi fra seg informasjon.
Å fange den riktige informasjonen er viktig for å konvertere leads til kvalifiserte kontaktpersoner. Ha alltid i bakhodet hva som er strengt nødvendig og dropp alt som havner under "kunne vært fint å vite". Men om du bare ber om navn og e-post kan det bli vanskelig å segmentere dem effektivt og tilby godt innhold lenger ned i kjøpstrakten, så ikke vær alt for "hard" i elimineringen.
I for eksempel B2B-kommunikasjon kan spesielt firmanavn og rolle være svært nyttige felter. Det gjør det også lettere å måle effekten av kampanjer opp mot valgte målgrupper. Passer det å spørre om hvor de fikk vite om deg, så kan også dette i mange tilfeller være uvurderlig innsikt å ta med seg videre.
4. Det du tilbyr er ikke verdt det
Har du noensinne forsøkt å melde deg på noe "gratis" og så umiddelbart få full stopp fordi kredittkortinformasjon likevel kreves?
Om besøkende til landingssiden din ikke syntes at det du tilbyr er verdt det du ber om, så vil de svært sjeldent gi deg informasjonen du er ute etter. Pass på at innholdet er relevant og nyttig for de du ønsker å konvertere.
Det du tilbyr «i bytte» mot kontaktinformasjonen bør være unikt og verdifullt. Det bør være noe "bare du har" som besøkende ønsker å ta med seg. Folk er glad i å google, så om innholdet du tilbyr ligger helt åpent andre steder så er sjansen liten for at de konverterer.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr