Annonsering på Google – en kort innføring - FÆRD

Google har delt sine annonseringsområder i fem deler, for å vise bredden de tilbyr innen annonsering; søk, mobil, banner, video og shopping. Vi regner mobilannonsering som generell annonsering rettet mot mobiltelefoner, derfor har man en egen sertifisering her. De øvrige fire retningene vil vi nå beskrive bedre for deg.
Søkeannonsering
Søkeannonsering er den eldste og vanligste formen for annonsering hos Google. Dette er tekstannonser som dukker opp hos Google, eller på nettsider i deres partnernettverk, når du søker etter noe. Som annonsør betaler du kun når noen trykker på annonsen din for å gå til ditt nettstedet, eller for å ringe deg direkte.
Søker du for eksempel etter Renault Zoe kan søkeresultatene dine se slik ut, der det øverste treffet er en annonse:

Bannerannonsering
En litt mer avansert form for annonsering er bannerannonsering. Dette er bilder med tekst som eksempelvis dukker opp i nettaviser eller andre nettsteder du besøker. Annonsene vises både på datamaskin, på tablet eller mobil. Det er vanlig å bruke bannerannonser for å tydeliggjøre hva bedriften tilbyr, eller som en brandingstrategi. Bannere kommer i mange forskjellige format/størrelser slik at de på best mulige måte er tilpasset enheten brukeren er på.
Dette er en typisk bannerannonse fra Google på en nettavis:

Videoannonsering
Dersom du har en video og ønsker at flest mulig skal se den, kan du lage en annonseringskampanje på YouTube. Så lenge videoen din er lastet opp på YouTube, har du mange muligheter for økt spredning, og potensielt økt salg.
Dersom du kun vil betale for de som ser hele videoen din eller som utfører en ønsket handling som kommer frem i videoen, bruker du noe som heter TrueView. Dette kommer i to formater, InStream – der videoen vises før, under eller etter en annen video på YouTube, samt Discovery – der videoen vises relatert til søk brukeren utfører for å finne relevant innhold. Lengden på videoannonsene er gjerne rundt 30 sekunder eller mer. Du betaler bare dersom brukeren ser minst 30 sekunder, eventuelt hele videoen om den er kortere enn 30 sekunder.
Den tredje formen for videoannonsering er Bumper-ads, dette er korte annonser som vises før, under eller etter YouTube-videoer, men selve annonser varer bare i 6 sekunder eller mindre.
Slik kan annonser på YouTube se ut:

Shoppingannonsering
Dersom du har en nettbutikk, og vil at produktene dine skal vises direkte fra nettbutikken ved søk, er Google shopping tingen for deg. Shoppingannonsene vises kun ved søk der søkefrasen inneholder deler eller hele produktet ditt, og annonsene dukker opp som små bokser med bildet av produktet med pris.
For å få satt opp Google Shopping må du laste opp et produktark med lenke til produktene dine til Google, så ordner systemet det meste for deg. Og det beste er at du bare betaler hver gang noen klikker på annonsene!
Her ser du eksempler på shoppingannonser når vi har søkt etter løpesko som heter Hoka Clifton:

Vi hjelper deg
Er det noe du lurer på når det gjelder annonsering på Google? Ta kontakt med oss i dag, så kan vi både forklare nærmere, samt hjelpe deg å velge rett strategi for å få mest mulig ut av budsjettene dine. Vår ekspert innen Googleannonsering, Caspar, står klar for å svare på dine spørsmål!
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr
