9 tips for bedre idéprosesser - FÆRD

Kreativitet handler om erfaring med å tenke nytt og mot til å tenke annerledes. Her er noen tips fra oss i Færd for bedre idéprosesser.
1. Glem å være flau
En effektiv stopper for nye idéer er å ikke tørre å si hva du tenker på. Derfor: tenk høyt! Som det står på døra inn til vårt møterom som har fått navnet «Tanken»: To be creative, loose the fear of being wrong.
2. Husk at kreativitet er motorisk betinget
Få tankene ut av hodet og opp på veggen! Del med kollegene dine, gjør det synlig, skriv med store bokstaver og jobb idéene et stykke ut før du forkaster dem.
3. Gi ting navn
Ikke vent på den perfekte idéen. Husk at arbeidstitler gjør det enklere å komme med flere idéer fordi det dere jobber med blir mer konkret og levende. Er det ikke ofte slik at arbeidstitler også blir tittelen på prosjektet?
4. Sett av tid
Gode idéer krever tid. Slå hodene sammen tidlig i prosessen og møt hverandre igjen når idéene har fått tid til å kverne. Å plante idéer i bakhodet øker sjansene for gjennomtenkte og holdbare idéer fordi både problemstillingen og problemløsningen får bedre tid til å modnes.
5. Vær kreativ med et bestemt mål
Uklare oppgaver gir liten motivasjon og dårlige løsninger. Sagt på en annen måte: Shit in, shit out. Vær derfor helt sikker på at du vet hva kreativiteten skal løse, da får du mer relevante og bedre idéer.
6. Husk at målet ikke er flest mulig idéer
Det er mye bedre med færre, men gjennomtenkte idéer ut fra en klar oppgavedefinisjon enn en lite målrettet prosess hvor det popper opp relevante og mindre relevante idéer i hytt og pine.
7. Ikke bli stresset om du går tom
Etter en forrykende start med masse nye idéer kan du være sikker på at du kommer til et platå hvor ting stopper opp. Da skal du ikke bli stresset, men ta en pause før du kommer tilbake, i stedet for å la platåpanikken ta deg.
8. Husk at kreativitet trives med struktur
Sett tidsbegrensninger og vær bevisst på hvilken fase dere er i. Skal dere kaste opp masse idéer for å sjekke ut muligheter eller skal dere lande idéer med tanke på gjennomføring? Vet du hvilken fase du er i får du bedre prosesser og holder lenger på motivasjonen til de involverte.
9. Ha lave skuldre
Det har aldri vært enkelt å være kreativ med høye skuldre. Om du er den som gir oppdraget, ikke start med å presentere tidsfrister eller snakke om høye ambisjoner. Husk at det er forbudt å si: ”her må vi virkelig imponere” eller ”dette er viktig at dere løser godt”, slik har aldri ført til gode idéer.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr