7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier - FÆRD

«Alle» som har en smarttelefon kan i dag lage film for virksomheten eller merkevaren. Ulike apper gjør det enkelt å sette klipp sammen til sosiale medier-vennlig innhold. Så da er det bare å sette i gang og få det ut. Eller? Her er 7 tips til deg som skal lage lavbudsjett-filmer for sosiale medier.
1. Tenk på samspillet mellom tekst og det som sies
Hvis du tekster filmen med navn og tittel på den som snakker, trenger du ikke starte med en intro à la «Hei, jeg heter…». GJør du dette, har du allerede spart noen sekunder og samtidig skapt en mer interessant åpning på filmen.
2. Start med kjernebudskapet
En vanlig feil mange gjør er at de snakker seg inn til det de egentlig skal si. Dette blir som å skrive seg inn i en tekst og glemme den klassiske regelen om å kutte i topp og i bunn. Gå heller rett på sak med filmens kjernebudskap.
3. Lag et enkelt manus på forhånd
Lager du et enkelt manus på forhånd og leser opp for deg selv, ser du lettere hva som skal med og ikke. Husk å kutte ut unødvendige ord, styre unna lange setninger og å snakke så folk forstår det du har på hjertet.
4. Tenk at filmen skal fungere uten lyd
De fleste av oss ser film i sosiale medier uten lyd. En viktig del av det å tilpasse film til sosiale medier, er derfor å tekste filmene. Lyd alene bør ikke være avgjørende for at målgruppen skal få med seg budskapet.
5. Velg folk som trives foran kamera
Selv om det ikke er en profesjonell produksjon og du gjør ting selv, må du sørge for at den eller de som snakker i filmen trives foran kamera. Om personen er utilpass, skinner dette igjennom og kan stå i veien for et godt resultat.
6. Gjør flere opptak, se hvordan ting fungerer
Det er en grunn til at profesjonelle medie- og kommunikasjonsfolk driver med medietrening. Vi vet ikke hvordan vi fungerer på film før vi har prøvd. Ofte må små ting lukes bort for at det hele skal fungere. Dette kan være at vi har for brå bevegelser med hendene, for høy stemme eller at vi snakker for fort eller for sakte.
7. Gå til innkjøp av et steadycam
Om du ønsker å unngå uønsket bevegelse som risting og rykking mens du filmer, kan det være lurt å gå til innkjøp av et steadycam for mobil. Dette hjelper deg til å filme med jevne og rolige bevegelser.
Vi hjelper deg!
Vi hjelper ulike oppdragsgivere med et bredt spekter av film, fra enkle mobilfilmer til større produksjoner hvor vi samarbeider med profesjonelle filmfolk som er en del av vårt nettverk. Uavhengig av om du har lite eller stort budsjett, kan vi hjelpe deg med alt fra å gi råd til å ta ansvar for hele produksjonen.
Se noen av de større filmproduksjonene vi har laget her:
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr