7 tips for å lykkes med livesending - FÆRD

Skrevet av Alexander Krauss, rådgiver Performance marketing i Færd
Vi har god erfaring med livesending, og her deler vi de 7 tipsene vi mener er viktigst for å lykkes:
- Sett et tydelig mål
Ønsker du trafikk til nettstedet, vise frem et produkt eller tjeneste, eller ønsker du å bli kontaktet? Når målet er definert tilpasser du innholdet til dette. - Skriv en god beskrivelse
Hva skal sendingen handle om? Hvorfor skal folk få den med seg? Hva er grunnen til at de skal se nettopp din livesending? - Planlegg hva du skal si
Lag en stikkordsoversikt, det hjelper deg til å få flyt i sendingen. Bruk gjerne post-it lapper som du fester rundt kanten på PC-skjermen eller ved bordet der kamera står. Da holder du blikket rettet mot kamera selv om du leser på lappene. Skal du dele fra en presentasjon kan du lagre den på harddisken, da kan du dele deler av skjermen underveis i sendingen. - Bruk skikkelig utstyr
God lyd er helt avgjørende! Du trenger ikke investere i dyrt utstyr, men sørg for at lyden er ren og klar! Og selvsagt må du ha et kamera som gir deg god nok kvalitet på det du filmer. - Kjør en testsending
Test at alt det tekniske virker og sjekk lys og lyd før du går live. Du kan stille inn sendingen på at det kun er du som kan se den. Be gjerne en venn eller kollega om å se testsendingen, da kan du justere lyd og bilde i etterkant. - Informer i forkant at du skal ha sending
Informer følgerne dine et par dager i forveien, da øker sjansen for at de vil følge sendingen. Send ut et nyhetsbrev, del på sosiale medier, og fortell det til kunder du er i kontakt med. Lag gjerne en enkel grafikk som du deler og som er en nedtelling til livesending, eller bare en plakat som viser når sendingen er planlagt. - Følg med på kommentarene
Skal du kjøre lengre livesendinger, er det viktig å engasjere slik at publikum blir værende. Be om tilbakemeldinger og les disse opp. Husk å nevne navnet på de som kommenterer eller stiller spørsmål.
NB: Når du sender live oppstår som regel en forsinkelse på 20-30 sekunder. Dersom du stiller et spørsmål som følgerne skal kommentere, er det lurt å gi dem litt tid før du eventuelt konkluderer.
Og du? Dersom du sender fra mobilen – husk å sette den i flightmode. Da slipper du at sendingen brytes om noen ringer deg…

Har du noen spørsmål rundt livesending?
Ta kontakt med vår digitale rådgiver Caspar Rieber-Mohn, på 47 32 80 31 – han kan hjelpe deg!
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr