5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg

Intet nytt år uten nye trender – her kommer våre 5 tips til hva som kan komme til å dominere 2020 når det gjelder SEO og synlighet hos Google:
1: Fremhevet innhold ved søk
Disse kommer over de vanlige søkeresultatene, og henter ut basisinformasjon fra siden din.
Dette gjøres ved å lage godt og relevant innhold, som svarer på et konkret spørsmål dine besøkende har. Sett deg inn i dine kunders sko – hva søker de etter? Hva finner de av svar på nettsiden din?
Se hvordan tek.no har gjort det her:

2 Stemmesøk via mobil
Etter inntoget av smarthøytalere i de norske hjem, og ikke minst etter at Google Assistent kom på norsk, har flere nå fått opp øynene (evt ørene) for stemmesøk.
Vi bruker i snitt telefonen 3,5 time om dagen, og den er aldri langt unna for å søke etter den informasjon vi trenger. Siden din må derfor være rask og mobilvennlig, ha god lesbarhet, og være krydret med gode overskrifter. Og et lite tips: svar på det siden handler om i løpet av de første 90 tegnene – dét er innholdet som er synlig på mobilen.

3: HTTPS-kryptering av nettsider
I tillegg til relevans har Google selv sagt at de vil prioritere sikre sider ved søk, altså sider som har HTTPS foran nettadressen. En HTTPS-kryptering på nettsiden din hjelper deg med å «forhindre at inntrengere tukler med kommunikasjonen mellom nettstedene og brukerne sine nettlesere». Det å sette opp en HTTPS er ikke store jobben, dette kan de som håndterer domenet for deg gjøre – eller vi i Færd.
Lurer du på om du har HTTPS på siden din? Trykk øverst i nettadressefeltet og se om det er en hengelås der eller ikke:

4: Oppdatering av gammelt innhold
Har du noen gamle, men relevante artikler som fortsatt er aktuelle? Kan du med små justeringer aktualisere det du tidligere har skrevet? Da kan du spare deg for mye tid og arbeid! Gå inn på nettsiden din, og se på hvilke artikler/innhold som har fått mye trafikk tidligere. Dette er artikler med innhold som besøkende tidligere har satt pris på, så sørg for å være aktuell ved å oppdatere artiklene.
Lurer du på hvordan du kan se tidligere besøkte sider? Bruk Google Analytics, gå litt tilbake i tid, og se hvor trafikken har vært:

5: SERP – search engine results page
Skal du dominere søk må du være til stede i flere kanaler, i tillegg til at innholdet må være relevant og godt. Det som typisk gjør at man kan dominere ved søk er å ha en oppføring på Wikipedia (husk: den må være objektiv), svare på kundeanmeldelser som kommer inn via Google og ha oppdatert informasjon om bedriften din på https://www.google.com/business/


Har du noen spørsmål rundt SEO og trender?
Ta kontakt med vår digitale rådgiver Caspar Rieber-Mohn, på 47 32 80 31 – han kan hjelpe deg!
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr