10 tips til en god nettside

Nettsiden er virksomhetens ansikt utad og er derfor en viktig investering. En god nettside bør bygge oppunder virksomhetens merkevare, og sikre at de som besøker den sitter igjen med det etterlatte inntrykket man ønsker. Men hva gjør en nettside god? Her får du 10 tips fra vår digitale leder, Kim Larsen.
1. Mål
Definer tydelig hvilke målsettinger dere har med nettsiden. Er det økt trafikk og synlighet, nye kunder eller økt salg? Målet kan også være å besvare spørsmål eller dele informasjon, tips og triks som bidrar til å styrke virksomhetens merkevare. Hva vil du fortelle?
2. Call to action
Hvilke konkrete handlinger ønsker dere at de som besøker nettsiden skal utføre. Hva skal være deres «call to action» (CTA)? Det kan være å fylle ut et kontaktskjema, å melde seg på et arrangement eller et nyhetsbrev.
3. Struktur og funksjonalitet
Tidlig i prosessen bør det utarbeides en informasjonsstruktur for innhold og funksjoner. Det skal være enkelt for de som besøker nettsiden å navigere seg rundt og raskt finne frem til det de er ute etter. Gjennomtenkte undersider, tydelige kategorier og knapper for å bevege seg rundt, bidrar til en logisk og brukervennlig nettside.
Hør podcast 🎧 Nye nettsider? Dette MÅ du tenke på
4. Tekst
Innholdet er kanskje det viktigste enkeltelementet for en god nettside. Hvem skriver dere til? Husk at stil og tone må tilpasses deretter. Bruk gjerne forklarende titler og mellomtitler med nøkkelord som deler opp tekstene og gjør innholdet enkelt å finne og forstå. Folk skumleser på nett, tilstreb å unngå mye prosatekst og lange setninger. Husk å avslutte med en oppfordring til handling (CTA)!
5. Bedriftsblogg
Utover å presentere virksomheten, vurder om dere har tid og ressurser til en bedriftsblogg. Her kan dere dele nyheter og ta opp temaer som målgruppen er opptatt av, eller komme med råd og tips. En blogg vil bidra til å styrke merkevaren og gjøre virksomheten synligere og mer attraktiv når folk søker etter informasjon. Konsekvensen kan være økt trafikk og forhåpentligvis nye kunder gjennom innholdsmarkedsføring.
6. Bilder/videoer
Gode bilder eller videoer i høy kvalitet er alfa og omega på en nettside. Det kan bidra til å tydeliggjøre hvem dere er som bedrift, og gjøre nettsiden mer interessant og spennende å utforske. Riktige bilder som bidrar til et ryddig og fint uttrykk kan også være med på å styrke merkevaren. Som oftest er det en fordel å investere i egne bilder som gjør siden mer personlig og forteller hvem dere er, fremfor polerte bilder fra en bildebank.
7. Design
Designet på nettsiden bør gjenspeile virksomheten og planlegges nøye. Når logo, farger, fonter og andre visuelle elementer spiller på lag oppnår man et gjennomgående og stilrent design. Nettsiden bør samtidig ha en universell utforming som gjør innholdet synlig og lesbart for alle. Tydelig tekst og kontraster på farger og andre visuelle elementer er eksempler på dette. Nettsiden må ha et responsivt design som tilpasses ulike skjermstørrelser.
8. Synlighet
Det som avgjør hvor høyt nettsider rangerer i søk på Google, handler blant annet om nettsidens sidestruktur og innhold, og at den oppdateres jevnlig med relevant og verdifullt innhold (ref. bedriftsblogg). Ta søkemotoroptimalisering (SEO) på alvor tidlig i nettsideprosessen.
9. Analyse av data
Ved å ta i bruk analyseverktøy som Google Analytics eller tilsvarende får dere detaljert statistikk om trafikken og engasjementet på nettsiden. Det vil si hvilke sider som er mest besøkt, hvor lang lesetiden er på de ulike artiklene og hvilke kilder trafikken kommer fra. Med denne innsikten kan dere se og lære hva som fungerer bra og mindre bra, og optimalisere innholdet deretter.
10. Sikkerhet
Sørg alltid for at det er et sikkerhetssertifikat (ssl) koblet mot domenet på webserveren. Det sikrer at datastrømmen mellom leseren og nettsiden er kryptert. På en sikker nettside vises «https» i nettadressen. Slike nettsider blir også rangert høyere i Google-søk, og det viser samtidig at de besøkendes sikkerhet blir tatt på alvor. Pass også på at publiseringsløsningen og alle utvidelser blir sikkerhetsoppdatert jevnlig, slik at eventuelle sikkerhetshull tettes. Det finnes i tillegg verktøy som kan brukes for å tette vanlige sikkerhetshull. Husk å bruke gode passord og eventuelt tofaktor-autentisering.
Hør Kim Larsen fortelle om å lage nye nettsider i podcasten Ikke FÆRDig Snakka. Snurr bart - og podcast!

Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr