Kreativitet når du løper fra et rovdyr

Skrevet av Kim Larsen, digital leder i Færd
VÅR FØRSTE FÆRD UT AV NORGE resulterte i mye latter, innsikt i kreative hoder og god inspirasjon!
Vi fløy til Stockholm og besøkte CAP & DESIGN´s event som omhandlet kreativitet. Der lyttet vi til ulike historiefortellere som grunnlegger og kreativ direktør Oskar Lübeck i Bold, illustratøren Lotta Kulhorn som har gjort jobber for IKEA og psykologen Niklas Laninge fra Psykologifabriken.
Med magene fulle av gode sandwicher og hodene boostet med innsikt i kreativitet ønsker vi å dele noen tips med deg!
Kreativitet handler om å la uventede assosiasjoner møtes, noe som vår hjerne sjelden hjelper oss med. Stress og negative emosjoner gjør det ekstra vanskelig for hjernen og vandre til uventede plasser. Evolusjonsmessig er dette en selvfølge. Hvorfor skulle du komme på en masse idéer når du er midt i en flukt fra et rovdyr….?
7 tips som kan hjelpe deg å gå fra å verdsette kreativitet til å være kreativ
- Sitt ned og skap en definisjon av ordet kreativitet. Sørg for at alle har samme oppfatning av hva det betyr.
- Det er lett å tilegne noen å ha en kreativ personlighet – en som alltid kommer på noe gøy eller annerledes. Tenk heller at ALLE i en gruppe har mulighet til å være kreativ – og verdsette alle forslag.
- Krav og mål er bra. Still krav som ikke er for høye, det skaper kreativitet ifølge undersøkelser. Det vil si; har man definert en tydelig oppgave om å komme med nye idéer som er innovative, så vil det skje.
- Innfør nye assosiasjoner: De mest kreative idéene oppstår når uventede assosiasjoner møtes. Det er viktig å søke inspirasjon ved hjelp av nye inntrykk. For eksempel at én person i en gruppe lærer dere noe nytt – forteller om et emne en gang i uken. Eller oppsøke miljøer du vanligvis ikke ferdes i.
- Spre idéer og koble sammen personer. Oppmuntre til spontane møter og del utfordringer eller idéer.
- Kreativitet skal belønnes. Virkelig innovasjon handler om å gå utenfor gitte rammer og se uventede koblinger. Selv om mange idéer sjelden blir realisert, bør man i en gruppe vise at nytenkende idéer blir verdsatt.
- Oppmuntre på en aktiv og konstruktiv måte; Om en kollega presenterer en ny idé, tenk på hvordan du responderer. Istedet for å svare “den idéen har jeg sett før” – kan du heller si “wow, fortell mer”…
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr