4 tips som kan få fart på kreativiteten

Færd består av personer med ulike bakgrunner og erfaringer; strateger, tekstforfattere, designere, ledere, journalister, geologer, økonomer, markedsførere og teknologer. Mangfoldet er avgjørende for å levere gode kreative løsninger.
Kreativitet kan bety å løse en utfordring på en nyskapende måte. Resultatet avhenger av erfaringer, interesser og tankesett. For oss handler det om å se på problemstillinger med nye øyne for å skape originale og annerledes reklame- og kommunikasjonsidéer.
To be creative, lose the fear of being wrong
Dette er en styrende setning for oss! Grunnleggende premisser for en god kreativ prosess, er at det foreligger en tydelig brief for oppgaven og at det er en trygghet internt i gruppen. Når vi tør å dele idéer som ikke nødvendingvis er ferdigtenkt, så leder dette oss videre til andre idéer. Disse kan senere vise seg å bli løsningen på problemstillingen.
Her får du fire tips som kan gjøre deg (og kollegene dine) mer kreative.
1 . Ikke bare sitt stille
Kreativitet er motorisk betinget og det er nettopp derfor du kan oppleve å få flere idéer når du er i bevegelse. Et tips er å «ikke bare sitte og tenke», men å skrive og tegne og å «få ting opp». Dette vil bringe deg videre i idéprosessen. Mange kan oppleve idéforløsning på en løpetur på kvelden etter en dag på kontoret der man har stanget hodet mot veggen. Kjenner du deg igjen?
2. Skift miljø
Kreative prosesser følger visse bestemte faser. I begynnelsen kan du ofte oppleve en voldsom idérikdom før du kommer til et platå hvor iderikdommen plutselig tar slutt. Da kan det være lurt å skifte miljø og gjøre noe annet en liten stund. Husk at det aldri er dumt å bevege seg ut av kontoret for å søke inspirasjon fra andre steder og miljøer.
3. Vær nysgjerrig
Kreative mennesker er ofte nysgjerrige og vitebegjærlige. Still spørsmål, undersøk og utforsk antagelser. Vi vet det kan være slitsomt med folk som hele tiden sier «hvorfor det?», men for kreative prosesser, er dette en gave.
4. Bruk tid og vær bevisst på hvor du er i prosessen
Kreativitet er hardt arbeid og trives godt med struktur, det vet alle som har jobbet profesjonelt med idéutvikling. Sett av god tid og vær bevisst på hvilken fase du er i, i det kreative arbeidet. Skal du komme opp med mange idéer i en tidlig fase, eller er det på tide å lande og jobbe ut en bestemt idé? Bevissthet rundt dette kan hjelpe deg til til å ha lave skuldre underveis og å komme i mål uten at du bruker uendelig med tid.
Foto: Alicja Rucinska
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr