Historiefortelling i reklame

Reklame må skille seg ut for å bli positivt lagt merke til. Nøkkelen ligger i historiefortellingen.
Historiefortelling i reklame er ikke noe nytt. David Ogilvy, av mange regnet som den kreative reklamens far, startet i 1948 byrået som senere skulle bli Ogilvy & Mather. Ogilvy og hans kompanjonger var banebrytende i sin tid ved at de bygget reklamen for et produkt eller en tjeneste rundt én spesifikk detalj.
Reklamens oppgave var selvfølgelig å selge produktet eller tjenesten, men reklamen måtte vekke følelser og fortelle en historie.
Dagens profesjonelle reklameidémakere følger de samme prinsippene. Reklame kan ikke bare være salgsfokusert og den kan ikke fortelle alt som er å si om et produkt eller en tjeneste. Ting må forenkles og gjøres lett å like. Som en av mine lærere på Westerdals sa: «Reklame uten noe ekstra er uinteressant, da er det bare reklame».
Reklame skal ikke bare nå ut, det skal også nå inn
For egen del oppleves reklame som ikke vekker en eller annen følelse i meg stort sett som ganske masete. Derfor har jeg i alle mine år som kreatør i reklamebransjen forsøkt å lage reklame som aktiverer den emosjonelle delen av hjernen, mer enn den rasjonelle.
Men hvordan tenker og jobber vi for å lage reklame som forteller en historie og vekker følelser? For min del handler det nettopp om å forstå at den idébaserte reklamens viktigste oppgave er å vekke positive følelser og på den måten nå inn hos mottaker, framfor å formidle et salgsbudskap kun ved hjelp av rasjonelle argumenter.
Kreatørens oppgave i historiefortellingen
Her er kreatørens tilnærming til oppgaven helt avgjørende. Når vi er tro mot tanken om at reklamen skal vekke positive følelser hos mottaker, vil den kreative prosessen fortone seg helt annerledes enn om man dunker salgsargumenter ned i hodet på folk.
Når rådgiveren har gjort sitt på det strategiske planet og rammet inn jobben med oppdragsgiver, er kreatørens oppgave å komme opp med idéer rundt hva målgruppen bryr seg om og hva som betyr noe for dem. Spørsmålet er hvilke følelser vi kan treffe, og hva som skal til for at reklamen skal oppleves både relevant og være til å like.
Slik lykkes du med historiefortelling i reklame
- Tenk idé ut fra hvordan du kan treffe målgruppen på et emosjonelt plan
- Ikke skryte av produktet/tjenesten, men fokusere idéen rundt det som betyr noe for målgruppen
- Ikke kommunisere flere ting på én gang, men bygge kommunikasjonen rundt et hovedbudskap
- Bruke få og enkle ord, og kommunisere på en lettfattelig måte
- Komme raskt til poenget; det du vil at målgruppen skal tenke eller gjøre
- Teste idéene dine på folk som ikke har vært med i den kreative prosessen
Vårt kundeløfte: Din historie bedre fortalt
Kreativ reklame og kunsten å fortelle en historie på noen få sekunder, er et stort og litt ullent felt. Det er mange veier å gå, men likevel noen få og enkle prinsipper som uansett bør følges.
Vi har lang erfaring med kreativ reklame og historiefortelling, og jobber alltid med vårt kundeløfte for øyet: Å få kundens historie bedre fortalt.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr