Employer branding, viktig når du rekrutterer?

Å markedsføre varer eller tjenester er vi vant med, men for å sikre vekst og konkurransekraft, er også bedriftens indre liv viktig å vise frem. Her kommer begrepet «employer branding» inn i bildet. Målet er å rekruttere så presist som mulig. Vi gir deg noen tips på veien!
NAVs arbeidsmarkedsprognose indikerer fortsatt lav ledighet i 20251. Du opererer med andre ord etter all sannsynlighet i et kandidatdrevet marked. Et marked hvor du som arbeidsgiver må ut og «selge deg selv». Denne typen aktiviteter kalles gjerne for employer branding; det å markedsføre arbeidsmiljøet, verdiene, karrieremulighetene og kulturen din. Et synlighetsarbeid som bør pågå kontinuerlig og være langsiktig. Ikke bare mot potensielle arbeidstakere, men også for å ivareta eksisterende ansatte, ved å bygge stolthet og lojalitet.
Å nedprioritere employer branding, kan bli dyrt
Å «tette bøtta» så godt du klarer, vil nemlig også lønne seg. Å miste, for deretter å erstatte, en ansatt er en relativt dyr affære. Konsulentselskapet Whydentify har regnet på dette for en ingeniørbedrift, der det viser seg at en nyansettelse kostet dem hele 1,7 millioner – som inkluderer direkte kostnader, offboarding, onboarding og tapt produktivitet. Så neste gang du som jobber i HR eller på marked skal forsvare ditt employer branding-budsjett, kan du ha dette tallet i bakhodet …
Hør vår podcast om Employer branding – og få konkrete tips!
Undersøkelsen «Randstad Employer Brand Research» er verdens største uavhengige HR-undersøkelse. I rapporten for 2024, kommer det tydelig frem at majoriteten av arbeidsgivere strever med rekrutteringen.
Hva er forskjellen på employer branding og rekruttering?
Forskjellen mellom employer branding og rekruttering ligger i tidsperspektivet og formålet:
- Employer branding handler om langsiktig arbeid med å bygge og kommunisere bedriftens omdømme som en attraktiv arbeidsplass.
- Målet er å skape en sterk arbeidsgiverprofil som tiltrekker seg de riktige kandidatene over tid.
- Dette skjer gjennom kultur, verdier, arbeidsmiljø og omdømmebygging via sosiale medier, nettsider og ansatte-ambassadører.
- Rekruttering er en kortere og mer konkret prosess for å finne og ansette nye medarbeidere til spesifikke stillinger.
- Denne prosessen involverer utlysning av stillinger, intervjuer, utvelgelse og ansettelse.
- I en tid hvor det er stor konkurranse om dyktige folk1, har employer branding blitt ekstra viktig. Et godt employer brand gjør rekrutteringen enklere, fordi bedriften allerede er kjent som en attraktiv arbeidsgiver.
Hva er arbeidstakere opptatt av ved valg av ny arbeidsgiver?
Mange mener mye om «ungdommen nå til dags», og generasjon Z (født fra midten/slutten av 1990-årene, til begynnelsen av 2010-tallet) har eksempelvis blitt anklaget for å være late og kravstore. Men at ulike generasjoner reagerer på hverandre, er ikke noe nytt. Det som faktisk er litt nytt, er at undersøkelser gjennomført av Universum og Randstad i Norge, viser at trenden er relativt lik blant både yngre og mer erfarne arbeidstakere, når det gjelder viktige faktorer ved valg av arbeidsplass2,3.
De senere årene har kriterier som fleksibilitet, balanse mellom arbeid og fritid, en støttende lederstil og en trygg arbeidsplass seilt opp som viktigere enn å inngå i et kreativt miljø eller å ha spennende arbeidsoppgaver. Helt på topp troner ønsket om et trivelig arbeidsmiljø – en faktor som har holdt seg stabil i nær 10 år her til lands – på tvers av aldersgrupper, skal vi tro Universums undersøkelser.
Kanskje har du sett den prisvinnende employer branding-kampanjen «Stjel våre ansatte», utviklet av Nord DDB, som setter fokus på McDonald's som en av Norges største arbeidsgivere for unge?
Viktige faktorer i en employer branding-kampanje
Her i Norge oppgis spesielt disse områdene som viktige å jobbe med og kommunisere i employer branding-arbeidet, på tvers av alder2:
- Arbeidsmiljø, kultur og verdier – flate strukturer, tillit, god balanse mellom jobb og fritid, samt et støttende og inkluderende arbeidsmiljø oppgis som avgjørende faktorer.
- Balanse og fleksibilitet – å ha en jobb som passer med privatlivet er stadig viktigere for både rekruttering og lojalitet.
- Bærekraft og samfunnsansvar – viktig for både ansatte og jobbsøkere, spesielt hos yngre arbeidstakere.
- Utviklingsmuligheter – karrieremuligheter, kursing og kompetanseheving er avgjørende for å beholde og motivere ansatte.
Hvordan skille seg ut innen employer branding?
Trivsel troner på topp som en viktig konkurransefaktor på det norske arbeidsmarkedet. Dermed har mange aktører kjørt på med ulike «Bli kjent med»-historier, hvor ansatte benyttes som ambassadører, både i egne kanaler og i sosiale medier. For å skille seg ut og ikke gjøre som alle andre i et slikt landskap, er INNSIKT og KULTUR to viktige stikkord. Innsikt, og ulike data knyttet til dette, slik som hva gjør at medarbeiderne dine blir, hva gjør at de slutter m.m., bør ligge til grunn for rekrutteringsstrategien. Dette bør videre kombineres med kulturen, som er limet som holder organisasjonen sammen og driver dere mot et felles mål. Å gi innblikk i kulturen deres, og selvsagt jobbe aktivt med denne hele veien, er derfor en sentral del av enhver employer branding-kampanje, for å skape noe som «er dere» og unikt.

Eksempler på to employer branding-kampanjer vi har utviklet for to av våre kunder, hvor det å skape et overordnet konsept som kan binde tiltakene sammen over tid, har stått sentralt.
Hvordan lage engasjerende employer branding-innhold?
Employer branding-content er god sosiale medier-mat. Derfor står gjerne video sentralt. Her kan du enten gå foran kameraet, eller løfte på sceneteppet og satse på såkalt «Behind The Scenes»-innhold. Mange går for en kombo, for mer variasjon. Foran kamera kan du etablere dine egne «mikroinfluensere», én eller flere ansatte, som publikum kan utvikle et forhold til over tid. Å vise ansikter i nyhetsfeeden er nemlig et konkret tips, fordi det er fengende, som igjen kan bidra til mer engasjement, og dermed mer rekkevidde.
Et annet tips er å utvikle en konkret idé som kan skille dere ut; gi de ansatte en rolle å tre inn i, eller en TikTok-trend å prøve seg på, slik at situasjonen kan føles mer komfortabel for dem, dersom de vegrer seg for å stå foran et kamera. Det viktigste er uansett at dere våger å gjøre noe, våger å forsøke å skille dere ut – det kan jo hende dere får det litt ekstra gøy på veien også 😉
- Utviklingen på arbeidsmarkedet – Navs arbeidsmarkedsprognose
- Universum Surveys ved Carlo Duraturo, Global Account Director i Universum, fremlagt på Kampanjes Employer Branding-konferanse 2025
- Randstad, Employer brand research 2024, rapport Norge
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr