Det er bare et navn … eller?

Å komme opp med forslag til firmanavn kan by på hodebry. Det samme gjelder kreative navn på din neste konferanse, prosjekt eller produkt. Her får du tips til hvordan du kan starte navneprosessen, hva du bør unngå og noen praktiske råd på veien.
Forslag til firmanavn – start med kartlegging
Når du skal finne et godt navn til firmaet, prosjektet, konferansen eller varen din, start med kartlegging – skaff deg oversikt over andre aktører i bransjen, det kan gi viktig innsikt:
- Hva heter konkurrentene?
- Hva heter partnere og leverandører du vil være avhengig av?
- Hva er vanlige betegnelser på det du skal tilby?
- Hva er synonymene, forkortelsene, finnes det metaforer du kan benytte?
- Og ikke minst; HVEM henvender du deg til, hvem er målgruppen?
Gjennom en kartlegging vil du få opp et lappeteppe med relevante ord, som du kan begynne å leke med. Et godt navn skal stå seg over tid, så bruk god tid og sørg for at beslutningen er veloverveid.
Et godt navn bør være både enkelt å uttale og huske.
Kreative firmanavn – tips for å komme i gang:
- Benytt gjerne AI innledningsvis for research og som sparringspartner eller «navne-generator».
- Hent innspill fra andre, knytt teamet ditt sammen gjennom å involvere. Alle bør ha eierskap til navnet.
- En workshop kan være en fornuftig investering, og ikke minst gøy. Inviter gjerne eksterne til å fasilitere workshopen, det kan være effektivt og inspirerende.
- Heng lapper på veggene, gjør kreative øvelser for å frigjøre dere fra tradisjonelle tankemønstre. Tenk «Ja, og …», ikke «Nei, men …»
Tips: Hør vår podcast om navneprosesser – og få flere innspill!

Rema 1000 viser at det er ingen skam å snu i en navneprosess – det kan imidlertid være relativt kostbart. De har endret navn på lojalitetsprogrammet sitt; fra «Æ» til «R» – en forkortelse for «Rema-appen». (Foto: Rema 1000)
Firmanavn-generator: Hvordan få ulike forslag til navn
I tillegg til en workshop, kan AI som nevnt fungere som en fin «firmanavn-generator», iallfall for å sparke dere i gang. Ofte kan den imidlertid bli litt for kreativ eller åpenbar. Da kan neste steg være å ty til en av de mer kjente strategiene i en navneprosess:
- Å ta utgangspunkt i det virksomheten skal drive med, eller hva produktet er, for så å inkorporere dette i navnet.
- Fordelen med navn som har i seg det du driver med, er at de kommuniserer tydeligere, som igjen kan føre til at du raskere bygger kjennskap til hva du leverer.
- Men, et navn som spinner ut fra tjenesten eller produktet ditt, kan på et senere stadium vise seg å begrense deg. Et slikt navnegrep kan også bli mer generisk. Det kan virke forvirrende, og du må kanskje markedsføre ekstra for å skille deg fra konkurrenten.
- En annen strategi er å utvikle et nyord. Da kan du unngå uheldige assosiasjoner eller brukererfaringer. Et nyord kan gi deg det særpreget og eneretten du er ute etter.
- Ulempen kan være at du ikke får noen drahjelp av navnet, det glemmes lettere (frem til det virkelig har etablert seg) og du må trolig markedsføre det ekstra tydelig.
- Til slutt: Vi mennesker er relativt følelsesstyrte, så tenk over hvilke assosiasjoner og følelser navnet vekker; skal det føles trygt, innovativt, eksklusivt eller folkelig?
Tips: Det er lurt å unngå navn som folk lett kan skrive feil, med mindre du ønsker å eie en unik stavemåte.
Ledige firmanavn – hvordan velge «det riktige»?
Nå har du fått opp en liste med gode alternativer på navn. Hvordan velger du det «riktige»? Ett viktig kriterium er selvsagt at navnet du ønsker deg faktisk er ledig, og at det ikke er forbundet med uønskede assosiasjoner. Hvordan kan du sjekke toppkandidatene dine?
- Start med å google navnet og spørre generativ AI – hva dukker opp?
- Sjekk om de domenene du ønsker deg er ledige eller overkommelige å kjøpe ut. Ender du opp med en kronglete webadresse, kan det bli et unødvendig dyrt hinder.
- Inneholder navnet ditt særnorske bokstaver, slik som Færd, kan det være lurt å også registrere domenet fard.no eller faerd.no.
- Er du ikke til stede i sosiale medier, «finnes du ikke», så navnet ditt bør være ledig som brukernavn også. Sjekk dette kjapt på tvers av plattformene, med f.eks. Namech_k.
- Sikre deg rettighetene: Finn ut om navnet allerede er registrert, enten som varemerke eller firmanavn.
- Hos Patentstyret: Søk opp om noen har registrert det som et varemerke – hvis «ja», sjekk om det er registrert i samme bransje som deg. Er det IKKE det, kan du fortsatt ha mulighet til å bruke navnet.
- Er det et firmanavn: Sjekk enhetsregisteret hos Brønnøysundregistrene.

Kan navnet ditt vokse til å bli et begrep målgruppen adopterer i dagligtalen – i den grad at Språkrådet tar det med på nyord-listen sin, DA har du virkelig oppnådd noe! At et navn går fra å være nettopp et navn til å bli et verb, slik som «å vippse», er også et godt bevis.
Fra firmanavn til ordklasse eller identitet
Avslutningsvis vil vi trekke frem selve kroneksempelet på et vellykket nyord og firmanavn: Google. De gikk fra å være et selskapsnavn til å bli en handling og et verb; å google. Vipps er et annet eksempel. Målgruppen identifiserer seg med deg, eller det du tilbyr, og tar det i bruk aktivt.
Det kan du også oppnå gjennom sosiale medier; at brukerne adopterer navnet ditt som en hashtag, en slags kommentar. Slik som eksempelvis #Tønsberglivet. Dét er både et navn og en label vi beboere benytter for å vise frem det vi er stolte over i nærmiljøet vårt. På den måten får man både god organisk spredning på navnet sitt, og bidrar til å bygge et fellesskap.

«Tønsberglivet» er et navn undertegnede var med på å utvikle – det samme gjelder for holdningskampanjen «Medbyggerne». (Foto: Tønsberglivet og Sandefjords Blad)
Og viktigst av alt: Navnet skal forhåpentligvis følge deg lenge, så bruk tid på denne delen av forretningsutviklingen – og ha det gøy i navneprosessen! 😉
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr