Søker du i Google, eller i ChatGPT?

Måten vi søker og finner informasjon på er i endring. Dette påvirker deg som jobber med markedsføring og synlighet.
Vi er blitt enda mer utålmodige på nett. I stedet for å klikke oss inn på nettsider og leser artikler, vil vi ha løsningen med én gang i form av raske og presise svar.
Eksempler er Google som viser komplette svar i toppen av søkeresultatet og KI-verktøy som ChatGPT der ferdige, sammenstilte svar, vises uten at vi trenger å forlate plattformen.
Når svarene leveres uten klikk, må du tenke nytt om hvordan bedriften din skal bygge merkevare og tiltrekke seg oppmerksomhet. Det holder ikke lenger å være synlig, men å være den beste kilden til svaret.
Hva betyr endring i søkeadferd for markedsførere?
-
Klikk til nettsider reduseres, spesielt for informasjonsbaserte søk
-
Innhold må optimaliseres for direkte visning i søkemotorer og KI-svar
-
Bedrifter må tenke nytt om hvordan de bygger synlighet og autoritet – gjennom SEO 2.0.
Fra SEO til AEO
AEO står for Answer Engine Optimization, og handler ikke om å få brukere til å klikke seg inn på nettsiden din for å finne svar – men om å levere de beste svarene direkte i søkemotorer og KI-verktøy.
Hvordan jobbe med AEO? Her er 5 tips!
1. Lag godt og nyttig innhold
Både Google og ChatGPT vil gi brukerne de beste svarene. Derfor er godt innhold helt avgjørende for å bli rangert eller referert til.
Svar kort og konkret. Google, KI-verktøy og mennesker elsker presise svar. Bruk enkle, tydelige setninger og svar på spørsmål. Gjør en søkeordsanalyse for å finne ut hva målgruppa di lurer på, og svar opp det.
2. Bygg troverdighet
Google og KI-verktøy favoriserer kilder med autoritet. Du må derfor bevise at du har erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet på innholdet du deler.
Løft frem eksperter og lag mye innhold på temaer du ønsker synlighet på. Oppdater jevnlig og sørg for at innholdet er faglig solid.
3. Få omtale og lenker fra andre
Gjør noe bra – og få andre til å skrive om det! Google og AI-søk leter flere steder når de vurderer troverdighet. Positive oppslag i media blir enda viktigere.
4. Legg igjen gode «fotavtrykk»
Tenk utover nettsiden din. AEO handler om mer enn egen hjemmeside, men også synlighet i sosiale medier og involvering i kanaler som Wikipedia og Reddit. God, gammeldags offpage-SEO i ny drakt.
5. Sørg for orden og struktur
Hjelp søkemotorer og AI-verktøy med å forstå hva innholdet ditt handler om. Strukturér innholdet gjennom strukturerte data med schema markup på nettsiden din. Det hjelper søkemotorer å forstå innholdet ditt bedre og kan øke sjansen for å bli vist i svarbokser.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr