Tre leveregler for å utvikle en god logo

En god logo roper ikke høyest, men er enkel, unik og gjenspeiler merkevarens personlighet.
Som forbrukere eksponeres vi for en rekke logoer hver eneste dag. Likevel er det bare noen få som fester seg i minnet. Hva kjennetegner disse logoene og hvorfor husker vi dem?
Når jeg skal utvikle og kreere en logo forsøker jeg å skape noe som skiller seg ut, noe som vekker nysgjerrighet og gjør merkevaren gjenkjennbar. En logo har flere oppgaver utover fungere som et visuelt symbol, den skal også kommunisere virksomhetens eller merkevarens verdier og ønskede personlighet.
En logo er mer enn en grafisk form
For meg er en logo aldri bare en grafisk form. Den er et løfte om «hvem» virksomheten eller merkevaren er. Jeg ser på logoen som en investering i fremtidig vekst, synlighet og tillit.
Når jeg utvikler logoer sammen med våre oppdragsgivere, er målet alltid det samme: å skape et visuelt uttrykk som skiller seg ut og blir husket.
En logo skal kommunisere virksomhetens eller merkevarens verdier.
Her er mine tre leveregler for å utvikle en god logo:
1. Gjør det enkelt
Det kan være vanskelig å gjøre ting enkelt, men jeg kommer aldri bort fra tanken om enkelhet i mitt arbeid. For mange detaljer gjør logoen vanskeligere å huske og derfor prøver jeg alltid å holde den ren med et minimalistisk uttrykk. Det finnes selvfølgelig unntak, men tanken om enkelhet er et godt prinsipp å følge om målet er at logoen skal bli husket.
2. Gi logoen rett personlighet
En logo skal kommunisere virksomhetens eller merkevarens verdier. Dette er ikke nødvendigvis lett når vi i utgangspunktet jobber uten ord, men poenget er at uttrykket skal stå i stil med merkevarens personlighet. Derfor må jeg alltid sette meg godt inn i ønsket personlighet og forsøke å gi logoen et uttrykk som gjenspeiler dette.
3. Skap noe unikt
Alle kreatører ønsker å utvikle noe unikt. Dét kan være krevende, fordi målsettingen er å utvikle et uttrykk som gjør at logoen passer til akkurat denne oppdragsgiveren og akkurat denne merkevaren. Dette lykkes jeg best med når jeg har mottatt en god brief fra kunden og kombinerer det med prinsippene om enkelthet og personlighet.
- Tips: Hør vår podcast om hvordan lage en god logo – og få flere innspill!

En god logo roper ikke høyest, men er enkel og unik, forteller Esben Visnes, kreativ leder og Ad i Færd.
Eksempler på enkle og unike logoer med ønsket personlighet
Smiløkka - logo og profil

Smiløkka leverer varig tilrettelagte arbeidsplasser og setter enkeltmennesket i fokus med et helhetsperspektiv på person og utvikling. Vårt oppdrag var å skape en logo som kommuniserte selskapets kjerneverdier og samtidig visualiserte hvordan hverdagen deres fortoner seg. Etter samtaler med ledere, veiledere og ansatte, ble løsningen å kombinere et rent typografisk uttrykk med et subtilt symbol hentet fra opplevelsen av møtet med «leveransen» Smiløkka.
Resultatet ble en logo som oppleves historiefortellende, tidløs og moderne, og som raskt ble synonymt med deres visjon «Bedre muligheter for alle».
Se kundecase her.
FK Eik Tønsberg - logo og profil

Da fotballklubben FK Eik-Tønsberg ble etablert i 2020, etter en sammenslåing av klubbene Eik Tønsberg og Fotballklubben Tønsberg, fikk vi oppdraget med å utvikle en klubblogo som underligende skulle kommunisere klubbens verdier; Tradisjon, Relasjon og Ambisjon. I tillegg skulle logoen fremheve tilhørigheten til Tønsberg by.
Løsningen ble et grafisk utrykk basert på Tønsbergs fremste kjennemerke, Slottsfjellet. Klubbens verdier er representert i de tre pilarene som sammen «bærer» byens nye klubb.
Se kundecase her.
Tønsberg Taxi - logo og profil

Tønsberg Taxi er blant Tønsbergs eldste virksomheter. I forbindelse med deres 100-årsjubileum, og for å møte økt konkurranse og endring i markedet, var det behov for å modernisere og utvikle et nytt visuelt utrykk. Forankret i strategi, kjernebegreper og visjon ble det utarbeidet en logo som symboliserer virksomhetens hjørnesteiner og viktige samfunnsoppdrag.
Resultatet ble en ren, enkel og lett gjenkjennelig logo klar for 100 nye år på veien.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr