Skal du velge trykket eller digital årsrapport? Eller kanskje en kombinasjon? Her får du svarene!
Årsrapporten eller bærekraftsrapporten er et av selskapets mest synlige dokumenter. Den gir innsikt i økonomi, strategi og bærekraft, men like viktig er formatet den publiseres i.
Skal du velge en tradisjonell trykksak, en digital rapport eller en kombinasjon? Valget handler ikke bare om kostnader og praktiske løsninger, men om strategi, målgruppe og merkevarebygging.
Den klassiske, trykte årsrapporten har fortsatt en plass. For noen målgrupper gir papirutgaven en følelse av varighet, tyngde og profesjonalitet. Den er håndfast, enkel å bla i og kan legges på bordet i styremøter eller sendes til viktige investorer.
Og ikke minst; den er godt egnet til å vekke følelser.
En trykket årsrapport er best egnet for tradisjonelle interessenter, eiere som ønsker fysisk dokumentasjon og selskaper som vil signalisere soliditet og varighet. En trykket årsrapport kan også ha en sterk merkevareeffekt siden en godt produsert trykksak kan bidra til å understøtte selskapets kvalitetsimage.
👉 Derfor er godt design avgjørende for årsrapporter
🎙️Slik lager du en god årsrapport – hør podcast
De fleste selskaper velger i dag digitale løsninger i form av nedlastbare PDF-er, e-bøker eller egne nettsider. Det er også viktig å være klar over at elektronisk rapportering blir et krav for flere selskaper for rapporteringen fra 2025, men ikke alle.
Digitale rapporter er søkbare, enkle å dele og kan nå langt flere enn trykksaken i sin fysiske form. I tillegg åpner digitale flater for interaktivitet som infografikk, video, filtrering av tall, klikkbar navigasjon også videre.
En digital årsrapport er best egnet for selskaper som ønsker bred distribusjon, bærekraftig profil og fleksibilitet i kommunikasjonen. Med tanke på merkevareeffekt er det også et poeng at en digital rapport signaliserer innovasjon, transparens og tilgjengelighet i enda større grad enn en trykket årsrapport.
👉 6 ting du bør tenke på for å få en god årsrapport
Art director Katarina Skovly (til venstre) og rådgiver Sally Graham i Færd.
Mange selskaper lander på en kombinasjon i form av en full digital rapport i henhold til kravene og en nedskalert trykksak for utvalgte interessenter. Dette signaliserer både tyngde og tilgjengelighet.
En trykket kortversjon kan gå til eiere, investorer og ansatte, mens en digital fullversjon kan gjøres tilgjengelig for alle, med utvidede funksjoner for enkelte.
👉 Nye rapporteringskrav for årsrapporter: Hva betyr det og hvordan påvirker det kommunikasjonen?
Valget mellom trykket og digital årsrapport er ikke svart-hvitt. Dette handler om vurderinger rundt krav, målgruppe, strategi og hvordan rapporten skal brukes i kommunikasjonen videre.
Uansett hvilket format du velger, er det innholdet og designet som avgjør hvor "effektiv" rapporten blir og hvor sterkt den bidrar til å bygge selskapets merkevare.
👉 Hvordan gjøre årsrapporten til verktøy for kommunikasjon
Ta kontakt med senior rådgiver i Færd, Sally Graham, for mer informasjon.
Sally Graham
Rådgiver B2B
sally@fard.no
975 24 515
Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV