Trykket eller digital årsrapport?

Skal du velge trykket eller digital årsrapport? Eller kanskje en kombinasjon? Her får du svarene!
Årsrapporten eller bærekraftsrapporten er et av selskapets mest synlige dokumenter. Den gir innsikt i økonomi, strategi og bærekraft, men like viktig er formatet den publiseres i.
Skal du velge en tradisjonell trykksak, en digital rapport eller en kombinasjon? Valget handler ikke bare om kostnader og praktiske løsninger, men om strategi, målgruppe og merkevarebygging.
Trykket årsrapport
Den klassiske, trykte årsrapporten har fortsatt en plass. For noen målgrupper gir papirutgaven en følelse av varighet, tyngde og profesjonalitet. Den er håndfast, enkel å bla i og kan legges på bordet i styremøter eller sendes til viktige investorer.
Og ikke minst; den er godt egnet til å vekke følelser.
En trykket årsrapport er best egnet for tradisjonelle interessenter, eiere som ønsker fysisk dokumentasjon og selskaper som vil signalisere soliditet og varighet. En trykket årsrapport kan også ha en sterk merkevareeffekt siden en godt produsert trykksak kan bidra til å understøtte selskapets kvalitetsimage.
👉 Derfor er godt design avgjørende for årsrapporter
🎙️Slik lager du en god årsrapport – hør podcast
Digital årsrapport
De fleste selskaper velger i dag digitale løsninger i form av nedlastbare PDF-er, e-bøker eller egne nettsider. Det er også viktig å være klar over at elektronisk rapportering blir et krav for flere selskaper for rapporteringen fra 2025, men ikke alle.
Digitale rapporter er søkbare, enkle å dele og kan nå langt flere enn trykksaken i sin fysiske form. I tillegg åpner digitale flater for interaktivitet som infografikk, video, filtrering av tall, klikkbar navigasjon også videre.
En digital årsrapport er best egnet for selskaper som ønsker bred distribusjon, bærekraftig profil og fleksibilitet i kommunikasjonen. Med tanke på merkevareeffekt er det også et poeng at en digital rapport signaliserer innovasjon, transparens og tilgjengelighet i enda større grad enn en trykket årsrapport.
👉 6 ting du bør tenke på for å få en god årsrapport

Art director Katarina Skovly (til venstre) og rådgiver Sally Graham i Færd.
Trykket og digital årsrapport
Mange selskaper lander på en kombinasjon i form av en full digital rapport i henhold til kravene og en nedskalert trykksak for utvalgte interessenter. Dette signaliserer både tyngde og tilgjengelighet.
En trykket kortversjon kan gå til eiere, investorer og ansatte, mens en digital fullversjon kan gjøres tilgjengelig for alle, med utvidede funksjoner for enkelte.
👉 Nye rapporteringskrav for årsrapporter: Hva betyr det og hvordan påvirker det kommunikasjonen?
Innhold og design er avgjørende
Valget mellom trykket og digital årsrapport er ikke svart-hvitt. Dette handler om vurderinger rundt krav, målgruppe, strategi og hvordan rapporten skal brukes i kommunikasjonen videre.
Uansett hvilket format du velger, er det innholdet og designet som avgjør hvor "effektiv" rapporten blir og hvor sterkt den bidrar til å bygge selskapets merkevare.
👉 Hvordan gjøre årsrapporten til verktøy for kommunikasjon
Se relevante årsrapport-jobber fra Færd:
Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.
Trenger du hjelp med din neste årsrapport?
Ta kontakt med senior rådgiver i Færd, Sally Graham, for mer informasjon.
Sally Graham
Rådgiver B2B
sally@fard.no
975 24 515
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr