EN NO

Trykket eller digital årsrapport?

Skal du velge trykket eller digital årsrapport? Eller kanskje en kombinasjon? Her får du svarene! 

Årsrapporten eller bærekraftsrapporten er et av selskapets mest synlige dokumenter. Den gir innsikt i økonomi, strategi og bærekraft, men like viktig er formatet den publiseres i.

Skal du velge en tradisjonell trykksak, en digital rapport eller en kombinasjon? Valget handler ikke bare om kostnader og praktiske løsninger, men om strategi, målgruppe og merkevarebygging.

Trykket årsrapport  

Den klassiske, trykte årsrapporten har fortsatt en plass. For noen målgrupper gir papirutgaven en følelse av varighet, tyngde og profesjonalitet. Den er håndfast, enkel å bla i og kan legges på bordet i styremøter eller sendes til viktige investorer.

Og ikke minst; den er godt egnet til å vekke følelser.

En trykket årsrapport er best egnet for tradisjonelle interessenter, eiere som ønsker fysisk dokumentasjon og selskaper som vil signalisere soliditet og varighet. En trykket årsrapport kan også ha en sterk merkevareeffekt siden en godt produsert trykksak kan bidra til å understøtte selskapets kvalitetsimage.

👉 Derfor er godt design avgjørende for årsrapporter 

🎙️Slik lager du en god årsrapport – hør podcast

Digital årsrapport 

De fleste selskaper velger i dag digitale løsninger i form av nedlastbare PDF-er, e-bøker eller egne nettsider. Det er også viktig å være klar over at elektronisk rapportering blir et krav for flere selskaper for rapporteringen fra 2025, men ikke alle. 

Digitale rapporter er søkbare, enkle å dele og kan nå langt flere enn trykksaken i sin fysiske form. I tillegg åpner digitale flater for interaktivitet som infografikk, video, filtrering av tall, klikkbar navigasjon også videre.

En digital årsrapport er best egnet for selskaper som ønsker bred distribusjon, bærekraftig profil og fleksibilitet i kommunikasjonen. Med tanke på merkevareeffekt er det også et poeng at en digital rapport signaliserer innovasjon, transparens og tilgjengelighet i enda større grad enn en trykket årsrapport.

👉 6 ting du bør tenke på for å få en god årsrapport 

Bilde av Katarina Skovly og Sally Graham, eksperter årsrapport Færd

Art director Katarina Skovly (til venstre) og rådgiver Sally Graham i Færd.

Trykket og digital årsrapport 

Mange selskaper lander på en kombinasjon i form av en full digital rapport i henhold til kravene og en nedskalert trykksak for utvalgte interessenter. Dette signaliserer både tyngde og tilgjengelighet.

En trykket kortversjon kan gå til eiere, investorer og ansatte, mens en digital fullversjon kan gjøres tilgjengelig for alle, med utvidede funksjoner for enkelte.

👉 Nye rapporteringskrav for årsrapporter: Hva betyr det og hvordan påvirker det kommunikasjonen? 

Innhold og design er avgjørende 

Valget mellom trykket og digital årsrapport er ikke svart-hvitt. Dette handler om vurderinger rundt krav, målgruppe, strategi og hvordan rapporten skal brukes i kommunikasjonen videre.

Uansett hvilket format du velger, er det innholdet og designet som avgjør hvor "effektiv" rapporten blir og hvor sterkt den bidrar til å bygge selskapets merkevare.

👉 Hvordan gjøre årsrapporten til verktøy for kommunikasjon 

 

Se relevante årsrapport-jobber fra Færd:

 

Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring

Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.

 

 

content.id: 196237554079
content.absolute_url: https://fard.no/nytt/trykket-eller-digital-aarsrapport
post.id: 201113051243, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/performance-marketing-gir-deg-maalbare-resultater
post.id: 199424144434, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/frokostmote-om-sosiale-medier-og-sok
post.id: 197995161423, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fremtidens-sok-bli-synlig-i-google-og-chat-gpt
post.id: 196239834458, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/aarsrapport-dette-maa-du-huske-paa
post.id: 198046012200, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/teknisk-grunnmur-for-synlighet-i-google-og-ai
post.id: 186167739660, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/employer-branding-for-rekruttering
post.id: 198050334780, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-faar-du-google-og-ai-til-aa-stole-paa-deg
post.id: 201156970053, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ai-og-automatisering-i-performance-marketing
post.id: 198045221993, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/innhold-som-gir-synlighet-i-google-og-ai
post.id: 198039767401, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/seo-aeo-geo-og-aio-hva-betyr-det-egentlig
post.id: 196240244617, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/aarsrapporten-som-verktoy-for-kommunikasjonon
post.id: 201155462316, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/forskjellen-paa-performance-marketing-og-merkevarebygging
post.id: 201155463548, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/de-viktigste-kpi-ene-i-performance-marketing
post.id: 196240244580, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/nye-rapporteringskrav-for-aarsrapporter
post.id: 195748649890, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-i-volmax-fard
post.id: 196237650519, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/godt-design-er-avgjorende-i-aarsrapporter
post.id: 196108067486, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/tre-leveregler-for-å-utvikle-en-god-logo
post.id: 201159359556, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-setter-du-opp-en-effektiv-performance-kampanje
post.id: 190729190476, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/forslag-paa-gode-firmanavn
post.id: 196237650553, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-for-en-god-aarsrapport
post.id: 189722519584, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/historiefortelling-i-reklame
post.id: 187443438429, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/seo-til-aeo
post.id: 196237554079, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/trykket-eller-digital-aarsrapport
post.id: 185455881786, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ok-rekkevidden-pa-instagram
post.id: 181875370768, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kreativitet-er-som-en-muskel-den-maa-trenes
post.id: 185014722945, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/markedsforing-i-2025
post.id: 182080883606, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/verdien-av-et-godt-omdomme
post.id: 182350755146, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vi-starter-podkast
post.id: 181862106255, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/10-grunner-til-at-du-ikke-lykkes-pa-tiktok
post.id: 180482851670, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fatt-med-deg-disse-some-nyhetene
post.id: 178264309258, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fullt-hus-paa-kurs-om-digital-synlighet
post.id: 171126517039, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/la-hjernen-ta-pause
post.id: 171316267120, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/markedsføringstrender-akkurat-na
post.id: 169263227689, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvorfor-bruke-hubspot
post.id: 167575083099, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/4-tips-som-kan-fa-fart-pa-kreativiteten
post.id: 166489316636, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/den-best-bevarte-hemmeligheten-innen-markedsforing
post.id: 165893298276, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/tolvsrod-torg-boligprosjekt
post.id: 157218253656, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/film-bedre-med-mobilen
post.id: 157218253612, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvorfor-landingssiden-din-ikke-konverterer
post.id: 157217289389, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fard-pa-scenen-hos-kampanje
post.id: 157217289318, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-fonix-fard
post.id: 157217289081, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kom-i-gang-med-kunstig-intelligens
post.id: 157212068486, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-i-bilservice-færd
post.id: 156650279242, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-til-gode-ideprosesser
post.id: 154132536745, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/5-markedsforingstendenser-som-vil-prege-2024
post.id: 151948075856, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-i-folksom-fard
post.id: 149894268345, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/sosiale-medier-trender-for-2024
post.id: 122478936683, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvordan-vil-ai-pavirke-seo
post.id: 121611055210, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/derfor-bruker-vi-fard
post.id: 117106864966, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hvordan-bli-synlig-i-google
post.id: 103313868127, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-til-gode-landingssider
post.id: 102767295857, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hubspot-gold-solutions-partner
post.id: 101640644961, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kim-nygaard-ny-ansatt
post.id: 87712801873, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hubspot-hva-og-hvorfor
post.id: 87026434895, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/7-tips-til-aa-lykkes-paa-instagram
post.id: 70389435295, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-lager-du-en-god-aarsrapport
post.id: 105779405412, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/visjoner-til-glede-og-besvaer
post.id: 60257167654, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/bruk-av-sosiale-medier
post.id: 60253390595, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ta-kontroll-pa-synsinga
post.id: 60255214872, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/annonse-for-grefsen-stasjon
post.id: 60255214863, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vi-heier-pa-hverdagsheltene-vare
post.id: 60257167680, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/always-on-i-sosiale-medier
post.id: 60255214886, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/huskeliste-for-filmproduksjoner
post.id: 60253390612, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/7-tips-til-deg-som-skal-lage-film-til-sosiale-medier
post.id: 60257167675, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/content-eller-innholdsmarkedsforing-inbound-eller-outbound-hva-med-performance
post.id: 60257167673, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ny-radgiver-tekstforfatter-til-faerd
post.id: 60255214750, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/arsrapporter-en-kort-rapport-om-hva-du-ma-tenke-pa
post.id: 60255214921, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/ny-nettside-husk-a-rigge-deg-for-det-som-kommer
post.id: 60253390602, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/faerdvettreglene
post.id: 60257167686, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/bedriftsblogg-hvorfor-og-hvordan
post.id: 60257167620, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/5-digitale-tips-a-ta-med-deg-i-2021
post.id: 60257167667, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/10-tips-til-en-god-nettside
post.id: 60253390609, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kommunikasjon-i-krisetider
post.id: 60257167640, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/5-seo-trender-for-2020
post.id: 60257167638, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/mesternes-mester-2020
post.id: 60253390605, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/trender-for-2020
post.id: 60257167699, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/fem-tips-for-a-oke-bedriftens-synlighet-pa-linkedin
post.id: 60253390516, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/7-tips-for-a-lykkes-med-livesending
post.id: 60253390502, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/livesending-pa-youtube
post.id: 60257167648, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-holder-du-oversikten-over-dine-instagram-poster
post.id: 60253390519, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/historiefortelling
post.id: 60255214716, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/9-tips-for-bedre-ideprosesser
post.id: 60257167622, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/snapchat-eier-alt-du-legger-ut
post.id: 60257167646, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/google-ads-pa-tv
post.id: 60257167630, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/nok-et-vellykket-frokostseminar
post.id: 60257167618, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/3-tips-til-hvordan-din-bedrift-kan-oppna-suksess-pa-linkedin
post.id: 60253390499, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/frokostseminar-linkedin-og-some-trender
post.id: 60257167545, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/guilty-pleasure
post.id: 60257167713, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/3-snapchat-tips-til-din-bedrift
post.id: 60255214726, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/annonsering-pa-google-en-kort-innforing
post.id: 60253390514, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/facebook-watch-lansert-i-norge
post.id: 60257390164, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/faerd-er-google-partner
post.id: 60255214860, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/6-tips-for-okt-synlighet
post.id: 60253390510, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vi-fusjonerer-med-marketing-services
post.id: 60253390593, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/slik-forteller-du-historier-pa-facebook
post.id: 60255214760, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/lost-your-mind
post.id: 60257167651, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/vellykket-frokostseminar
post.id: 60253390621, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/frokostseminar-some-so-what
post.id: 60257167660, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/elise-landa-omsland-faerd
post.id: 60257167541, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/facebook-marketplace-lansert-i-norge
post.id: 60257167634, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/faerden-fortsetter-styrker-laget-tekstforfatter
post.id: 60255214735, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/hort-chevron-stitch
post.id: 60255214752, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/reisebrev-omdommedagen-2017
post.id: 60257167656, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/forener-krefter-styrker-posisjonen
post.id: 60257167636, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/film-for-bilservice-reflekskampanje
post.id: 60255214875, post.absolute_url: https://fard.no/nytt/kunne-du-kommet-opp-med-mange-gode-ideer-mens-du-lop-fra-et-rovdyr