Nye krav til rapportering i årsrapporter

Nye krav til rapportering påvirker arbeidet med årsrapporter.
Kravene til årsrapporter og bærekraftsrapporter er i stadig utvikling. EU har innført CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), ESRS (European Sustainability Reporting Standards) og ESEF (European Single Electronic Format). Disse begrepene kan høres tekniske ut, men de påvirker hvordan rapporter skal se ut, hva de må inneholde og hvordan de presenteres.
🎙️Slik lager du en årsrapport som blir lest
Selv om vi jobber mye med årsrapporter og bærekraftsrapporter, må det understrekes at vi ikke er revisorer og ikke gir juridiske råd. Likevel jobber vi så tett på prosessen, at vi ser hvordan de nye kravene endrer forventningene til årsrapporter når det gjelder design og markedsføring.
Hva er CSRD, ESRS og ESEF?
- CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) er loven som krever at selskaper rapporterer mer omfattende og detaljert om sine «miljømessige, sosiale og styringsmessige forhold (ESG)
- ESRS (European Sustainability Reporting Standards) er de konkrete standardene som sier hva som skal rapporteres ihht. CSRD
- ESEF (European Single Electronic Format) handler om format: ESEF krever at årsrapporter publiseres i XHTML-format og at IFRS-regnskapet merkes med tagger (iXBRL)

Når trer kravene i kraft?
De nye rapporteringskravene til årsrapporter trer i kraft på ulike tidspunkt for ulike selskaper og fristene ble revidert sommer 2025. Her er de viktigste fristene:
Fra regnskapsår 2024 (rapportering i 2025):- Foretak av allmenn interesse (§1-6), store foretak (§1-5) med >500 ansatte
- Morforetak i store konsern (§1-5) med >500 ansatte
Fra regnskapsår 2029 (rapportering i 2030):
- Andre store foretak (§1-5), unntatt de nevnt over
- Morforetak i store konsern, unntatt de nevnt over
- Noterte små og mellomstore foretak
Store foretak som er mindre/ikke-komplekse finansforetak eller egenforsikringsforetak
EU diskuterer også å heve terskelen slik at kun selskaper over 1000 ansatte omfattes av de strengeste CSRD-kravene.
Hva betyr kravene i praksis?
For de selskapene det gjelder, påvirker de nye kravene ikke bare selve rapporteringen, men også arbeidet med hvordan informasjonen presenteres og kommuniseres ut. Her er de fire viktigste områdene dette påvirker:
Mer data gir større behov for oversikt.
Når bærekraftsdata og ESG-tall skal rapporteres i detalj, blir det mye informasjon. God struktur, tydelig språk og visuelle løsninger er avgjørende for at rapporten ikke skal bli uleselig.
Bærekraft må integreres i historien.
Tidligere kunne bærekraft ofte være en tilleggsrapport. Nå skal det etterhvert være en del av selskapets helhetlige fortelling. Det betyr at man må tenke på sammenhengen mellom tall, tekst, illustrasjoner og profil i enda større grad.
Digital tilgjengelighet.
Med ESEF og nye digitale krav blir rapporten både et dokument og et datasett.Det betyr at rapporten må fungere på skjerm – med universell utforming, navigasjon og visuelle grep som gjør den lett å bruke.
Tillit og troverdighet.
Nå som rapportene blir mer standardiserte og revisor også skal attestere bærekraftsdata, blir presentasjonen også et spørsmål om troverdighet. Godt design og tydelig kommunikasjon er med på å understøtte tilliten.
👉 Les mer om hvordan gjøre årsrapporter til et aktivt kommunikasjonsverktøy
Hva bør du gjøre nå?
Nye krav gjør årsrapporten mer kompleks, men også mer verdifull. Med CSRD, ESRS og ESEF blir rapporten ikke bare et mer komplett regnskapsdokument, den blir også en enda tydeligere plattform for å vise hvordan selskapet skaper verdi for både eiere, ansatte og samfunnet.
For oss handler årsrapport fortsatt om kommunikasjon. Til tross for mye og til dels komplisert innhold, sørger vi for at årsrapporten fortsatt blir et kommunikasjonsverktøy som bygger tillit, engasjement og merkevare.
👉 Les mer om valget mellom trykket og digital årsrapport
Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.
Trenger du hjelp med din neste årsrapport?
Ta kontakt med senior rådgiver i Færd, Sally Graham, for mer informasjon.
Sally Graham
Rådgiver B2B
sally@fard.no
975 24 515
Se relevante årsrapport-jobber fra Færd:
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr