Nytt

Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon

Skrevet av Sally Graham | Jun 15, 2025 5:00:00 AM

Årsrapporter har vært laget for et snevert publikum. I dag bruker mange selskaper rapporten som en aktiv del av sin kommunikasjon og merkevarebygging. 

Tall og finansiell informasjon alene er sjelden nok til å skape engasjement. En rapport bør fortelle en historie om selskapet; om utvikling, verdier og mennesker. Artikler om prosjekter, intervjuer med ansatte og illustrasjoner av strategiske satsinger, er med på å gi rapporten liv.

Del innhold fra årsrapporten i SoMe

En årsrapport eller bærekraftsrapport bør ses på som en innholdsbank. Mange av artiklene og grafene kan bearbeides til blogginnlegg, SoMe-poster, employer branding eller presentasjoner på enkelt vis.

  • Artiklene kan deles på LinkedIn
  • Nøkkeltall kan presenteres som infografikk på websiden eller i presentasjoner
  • Medarbeiderportretter kan deles i SoMe-kanaler eller på websiden


👉 6 tips for en god årsrapport 

Bruk årsrapporten til employer branding

I en tid der kunder og investorer etterspør åpenhet, kan en årsrapport med innhold utover bare tall og ren rapportering, fungere som et sterkt bevis på selskapets verdier. Årsrapporten viser at man har kontroll, er ansvarlig og villig til å dele innsikt.

Rapporten kan også bidra internt. Når ansatte ser at deres arbeid bli synliggjort, skaper det stolthet og engasjement. Dette styrker kulturen og gjør selskapet mer attraktivt som arbeidsgiver. En rapport med lesevennlig innhold som er godt presentert visuelt, vil også ha stor verdi for arbeidssøkere som vil bli bedre kjent med selskapet.



Rådgiver Sally Graham sammen med kreativ leder i Færd Esben Visnes.

Gjør årsrapporten digitalt tilgjengelig

Ved å tilgjengeliggjøre rapporten digitalt på web, for eksempel som en interaktiv side, blir den søkbar, delbar og relevant i mange år fremover.

👉 Les mer om valget mellom trykket og digital årsrapport

👉 Hva betyr nye rapporteringskrav for årsrapporter – og hvordan påvirker det kommunikasjonen? 

Bruk årsrapporten som verktøy for kommunikasjon hele året

En årsrapport kan være så mye mer enn et «svar» på lovens krav. Når du tenker på den som et kommunikasjonsverktøy, får du et dokument som bygger merkevare, styrker tillit og engasjerer både internt og eksternt. På den måten gir investeringen i tid og ressurser enda større verdi for selskapet.

👉 Les mer om hvordan gjøre årsrapporten til et aktivt kommunikasjonsverktøy 

Trenger du hjelp med din neste årsrapport?

Ta kontakt med senior rådgiver i Færd, Sally Graham, for mer informasjon.

Sally Graham
Rådgiver B2B
sally@fard.no
975 24 515

Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Se relevante årsrapport-jobber fra Færd: