Årsrapport: Dette må du tenke på

Å utarbeide årsrapporter og bærekraftrapporter er store og omfattende prosesser. Færd har mange års erfaring med utvikling av slike rapporter, her gir vi noen råd og tips som er viktige å huske på.
Årsrapporten skal gi et helhetlig bilde av virksomheten gjennom året, økonomisk og strategisk. For børsnoterte selskaper, og noen større selskaper, er den lovpålagt, men også andre små og mellomstore bedrifter kan ha stor verdi av en rapport som er profesjonelt utarbeidet og godt presentert.
Godt design er avgjørende for årsrapporter
Et godt design er avgjørende. Dette handler ikke bare om å skape en visuelt pen rapport, men om å gjøre innholdet tilgjengelig, forståelig og troverdig. En årsrapport rommer mye informasjon, og uten en god struktur kan den fort oppleves tung å lese.
Gjennom god bruk av typografi, farger, grafikk og bilder blir komplekse talloppstillinger mer oversiktlige, viktige budskap løftes frem og helheten fremstår profesjonelt. En god årsrapport eller bærekraftsrapport bygger både tillit og merkevare.
👉 Les mer om hvor viktig godt design er for årsrapporter
En god årsrapport eller bærekraftsrapport bygger tillit og merkevare.
Årsrapportarbeid handler om å ha kontroll på detaljene
Arbeidet med års- og bærekraftsrapporter dreier seg i stor grad om detaljer – og å ha kontroll på disse. Store deler av prosessen handler om å samle inn informasjon, koordinere bidragsytere, tilrettelegge for foto, illustrasjoner og trykk, lese korrektur og ikke minst sikre fremdrift og tidsfrister blant mange involverte.
– Vår oppgave er ikke bare å gi rapporten et tiltalende og tidsriktig design som fremhever innholdet, det handler like mye om å sørge for gode prosesser for å styre prosjektet i mål. Vi er supernøye, holder stålkontroll på alle detaljer og frister, og rigger oss for å være fleksible, sier B2B-rådgiver i Færd, Sally Graham.
👉 6 ting du bør tenke på i årsrapport-jobbing

B2B-rådgiver i Færd, Sally Graham, deler tips og råd om å utarbeide årsrapport og bærekraftsrapport.
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Rapporteringskravene er i kraftig endring. EU-direktivene CSRD og ESEF, sammen med ESRS-standardene, stiller nye krav til både innhold og format i årsrapporter og bærekraftsrapporter. Dette betyr mer data, høyere krav til struktur, elektronisk format og integrering av bærekraft i den overordnede fortellingen.
For oss som kommunikasjonsbyrå, handler det fortsatt om å hjelpe selskaper til å gjøre rapportene forståelige, oversiktlige og engasjerende, også når de blir komplekse på grunn av nye direktiver og standarder.
👉 Les mer i vår artikkel: Hva betyr nye rapporteringskrav for årsrapporter – og hvordan påvirker det kommunikasjonen?
Årsrapporten er mer enn bare tall
Når prosjekter, mennesker og historier får plass i årsrapporten, blir den mer enn en oppstilling av tall og tabeller. Historiene i rapporten kan deles videre som artikler, nyhetssaker eller innlegg i sosiale medier, slik at rapporten også blir et aktivt kommunikasjonsverktøy.
– Vi tilstreber hele tiden å gi oppdragsgiver en rapport som engasjerer flere enn kun de som er opptatt av den finansielle informasjonen. Det kan være å løfte frem viktige prosjekter eller medarbeidere som har bidratt til gode resultater gjennom året. Slik blir rapporten en kilde til både intern stolthet og ekstern synlighet, ikke bare et dokument for myndighetene og styrerommet, men også for pauserommet, påpeker Graham.
👉 Les mer om hvordan gjøre årsrapporter til et aktivt kommunikasjonsverktøy
Trykket eller digital årsrapport?
En årsrapport trenger ikke være en stor innbundet trykksak slik man tradisjonelt oppfatter slike. I dag velger de fleste digitale løsninger i form av nedlastbare filer som e-bøker eller en enkeltstående PDF, eventuelt som egne nettsider. Dette gjør rapporten ikke bare mer tilgjengelig, søkbar og lettere å dele, men også mer miljøvennlig. For mange selskaper vil elektronisk eller maskinlesbare rapporter også bli et krav etter de nye reglene.
Likevel velger mange virksomheter å fortsatt lage en trykket rapport. Mange lesere kan oppleve en trykket rapport som mer troverdig og det er ingen tvil om at leseopplevelsen blir annerledes med en trykt rapport, i hvert fall om en del av innholdet er redaksjonelle artikler.
👉 Les mer om valget mellom trykte eller digitale årsrapporter
Færd har lang erfaring med å utarbeide årsrapporter
Hvert år fra desember til mai er mange i Færd engasjert med å utarbeide års- og bærekraftrapporter for store som små, børsnoterte og ikke-børsnoterte selskaper. Årsrapporter er som regel omfattende oppdrag, og enkelte år produserer vi til sammen over 1000 sider med rapporter.
Vi leverer års- og bærekraftrapporter på norsk og engelsk, og både til trykk og digitale flater. Vi har blant annet gjort oppdrag for virksomheter som Borregaard, Höegh Evi, Mantena, DNK og Cefor.
I arbeidet med årsrapporter bistår Færd med:
- Konsept- og idéutvikling
- Tekst og redaksjonelt arbeid
- Layout og grafisk design
- Infografikk og illustrasjoner
- Animasjoner, film og foto
- Rådgivning og prosjektledelse
Se relevante årsrapport-jobber fra Færd:
Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.
Trenger du hjelp med din neste årsrapport?
Ta kontakt med senior rådgiver i Færd, Sally Graham, for mer informasjon.
Sally Graham
Rådgiver B2B
sally@fard.no
975 24 515
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr