Visjoner til glede og besvær

Leserinnlegg publisert i Tønsberg Blad 21. november 2021
Trenger en kommune en visjon?
Visjon, misjon og verdier. Velkjente begreper for de fleste virksomheter, offentlige som private. Begreper som skal identifisere og kommunisere hva virksomheten står for og ikke minst målene man skal strekke seg mot. Gjennom strategisamlinger og verdiprosesser evalueres virksomheters strategier og verdigrunnlag, før disse formes på ny.
Men hva betyr egentlig disse ordene, trenger man dem, er de nødvendige for å drive virksomheter fremover?
Da Færder kommune lanserte sin nye visjon møtte de kritikk. Ikke uventet, det blir ofte reaksjoner når man endrer på verdigrunnlaget i virksomheter, det er følsomt stoff!
Den nye visjonen lyder:
"Færder kommune skal være en attraktiv bo-, besøks- og arbeidskommune kjent som et bærekraftig reisemål hele året hvor næringslivet har god innovasjonskraft og vekstevne."
En relativt fyldig beskrivelse av hva kommunen skal være for sine innbyggere, bedrifter og besøkende. Men oppfyller den krav og intensjoner for å være en god visjon? Og trenger en kommune en visjon?
En ledestjerne alle kan identifisere seg med
Visjon, misjon og verdier er viktige bestanddeler i enhver virksomhets strategi- og verdigrunnlag.
Det finnes mange definisjoner på en visjon; en ønsket fremtidig tilstand eller drøm, er en beskrivelse man ofte støter på. En visjon skal beskrive posisjonen virksomheten skal strekke seg mot, men kanskje aldri nå, altså en slags ledestjerne. Og den bør ikke være så konkret at man allerede oppfyller den i dag, da fremstår den ikke særlig visjonær! Den skal tjene som et langsiktig mål som alle i organisasjonen kjenner til og jobber mot, og den bør skape engasjement og begeistring. Å få til det er en kunst i seg selv!
En misjon på sin side handler om hvorfor virksomheten er til, altså beskrive og adressere samfunnsoppdraget. Verdiene skal være rettesnorer i hverdagen, og være retningsgivende når man står overfor viktige eller vanskelige beslutninger.
Men tilbake til visjonen, og våre nærmeste kommuner, Færder og Tønsberg, der sistnevntes er "Der barn ler". Kommunene har visjoner som i ord og uttrykk står svært langt fra hverandre, men som i mening og intensjon kanskje ikke er så ulike? Og begge har det til felles at de har blitt møtt med kritikk. Det kan være et godt tegn, en god visjon bør bidra til engasjement!
Færder kommunes visjon favner bredt og sier mye. Det tok ikke lang tid før den ble møtt med kritikk om å mangle kraft. At det er attraktivt å bo i Færder og å komme på besøk, bestrides ikke. Boligprisene er høye fordi mange vil bo der, landets høyeste hyttepriser trenger ingen nærmere forklaring. Men dette er etablerte sannheter og visjonen beskriver i stor grad noe man er i dag, altså ikke veldig visjonært. Dersom man oppfyller det som står i visjonen, bør man stille seg spørsmålet om visjonen bør redefineres – for å ha noe å strekke seg etter!
Virksomheter verden rundt bruker store ressurser på å utvikle visjoner, her er noen: "We are here to make the best products on earth, and to leave the world better than we found it” (Apple), "Vi former energiframtiden" (Equinor), "Din venn hver dag" (Orkla). Fellesnevneren er at disse fremstår visjonære og ambisiøse, kanskje er de også uoppnåelige?
Den største verdien
Men er det riktig å sammenligne norske kommuner med store globale konsern? Norske kommuners fremste oppgave er å forvalte felleskapets goder og ikke skape profitt. Samtidig må kommuner utvikle seg for å oppfylle krav og levere det innbyggere, bedrifter og besøkende forventer, og ikke minst skal de fremstå som attraktive arbeidsgivere. En ambisiøs visjon kan bidra til å holde fokus på denne oppgaven, vel og merke hvis organisasjonen kjenner til, og har et eierskap til den. Og nettopp det siste er et viktig poeng.
I arbeidet med å utvikle visjoner og verdier, er det prosessen som leder frem til et resultat, som antagelig representerer den største verdien. Dette forutsetter at man involverer bredt i organisasjonen. Da vil slike prosesser oppleves verdifulle, man etablerer et bredt eierskap til virksomhetens strategi- og verdigrunnlag.
Må gi mening for dem det gjelder
Da Tønsberg kommune for en tid tilbake lanserte sin visjon, ble også de møtt med kritikk. Kommunens visjon skiller seg godt ut om man sammenligner med andre kommuner. Kommunen involverte også mange i prosessen da ny visjon og nye verdier skulle meisles ut. Resultatet skapte man i felleskap og man kunne stå samlet bak det. En styrke ved denne visjonen er at den er kort og lett å huske, Færder kommune har valgt en visjon som favner bredt og sier mye, antageligvis så mye at de færreste vil huske den.
En god visjon bør skape begeistring og entusiasme, men en formulering i seg selv endrer lite.
Til syvende og sist er det menneskene i organisasjonen som må gi visjonen liv gjennom solid og målrettet arbeid. Hvilke ord og begreper man bruker er derfor mindre viktig, så lenge de gir mening for de det gjelder.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr