En god logo roper ikke høyest, men er enkel, unik og gjenspeiler merkevarens personlighet.
Som forbrukere eksponeres vi for en rekke logoer hver eneste dag. Likevel er det bare noen få som fester seg i minnet. Hva kjennetegner disse logoene og hvorfor husker vi dem?
Når jeg skal utvikle og kreere en logo forsøker jeg å skape noe som skiller seg ut, noe som vekker nysgjerrighet og gjør merkevaren gjenkjennbar. En logo har flere oppgaver utover fungere som et visuelt symbol, den skal også kommunisere virksomhetens eller merkevarens verdier og ønskede personlighet.
For meg er en logo aldri bare en grafisk form. Den er et løfte om «hvem» virksomheten eller merkevaren er. Jeg ser på logoen som en investering i fremtidig vekst, synlighet og tillit.
Når jeg utvikler logoer sammen med våre oppdragsgivere, er målet alltid det samme: å skape et visuelt uttrykk som skiller seg ut og blir husket.
En logo skal kommunisere virksomhetens eller merkevarens verdier.
1. Gjør det enkelt
Det kan være vanskelig å gjøre ting enkelt, men jeg kommer aldri bort fra tanken om enkelhet i mitt arbeid. For mange detaljer gjør logoen vanskeligere å huske og derfor prøver jeg alltid å holde den ren med et minimalistisk uttrykk. Det finnes selvfølgelig unntak, men tanken om enkelhet er et godt prinsipp å følge om målet er at logoen skal bli husket.
2. Gi logoen rett personlighet
En logo skal kommunisere virksomhetens eller merkevarens verdier. Dette er ikke nødvendigvis lett når vi i utgangspunktet jobber uten ord, men poenget er at uttrykket skal stå i stil med merkevarens personlighet. Derfor må jeg alltid sette meg godt inn i ønsket personlighet og forsøke å gi logoen et uttrykk som gjenspeiler dette.
3. Skap noe unikt
Alle kreatører ønsker å utvikle noe unikt. Dét kan være krevende, fordi målsettingen er å utvikle et uttrykk som gjør at logoen passer til akkurat denne oppdragsgiveren og akkurat denne merkevaren. Dette lykkes jeg best med når jeg har mottatt en god brief fra kunden og kombinerer det med prinsippene om enkelthet og personlighet.
Smiløkka leverer varig tilrettelagte arbeidsplasser og setter enkeltmennesket i fokus med et helhetsperspektiv på person og utvikling. Vårt oppdrag var å skape en logo som kommuniserte selskapets kjerneverdier og samtidig visualiserte hvordan hverdagen deres fortoner seg. Etter samtaler med ledere, veiledere og ansatte, ble løsningen å kombinere et rent typografisk uttrykk med et subtilt symbol hentet fra opplevelsen av møtet med «leveransen» Smiløkka.
Resultatet ble en logo som oppleves historiefortellende, tidløs og moderne, og som raskt ble synonymt med deres visjon «Bedre muligheter for alle».
Se kundecase her.
Da fotballklubben FK Eik-Tønsberg ble etablert i 2020, etter en sammenslåing av klubbene Eik Tønsberg og Fotballklubben Tønsberg, fikk vi oppdraget med å utvikle en klubblogo som underligende skulle kommunisere klubbens verdier; Tradisjon, Relasjon og Ambisjon. I tillegg skulle logoen fremheve tilhørigheten til Tønsberg by.
Løsningen ble et grafisk utrykk basert på Tønsbergs fremste kjennemerke, Slottsfjellet. Klubbens verdier er representert i de tre pilarene som sammen «bærer» byens nye klubb.
Se kundecase her.
Tønsberg Taxi er blant Tønsbergs eldste virksomheter. I forbindelse med deres 100-årsjubileum, og for å møte økt konkurranse og endring i markedet, var det behov for å modernisere og utvikle et nytt visuelt utrykk. Forankret i strategi, kjernebegreper og visjon ble det utarbeidet en logo som symboliserer virksomhetens hjørnesteiner og viktige samfunnsoppdrag.
Resultatet ble en ren, enkel og lett gjenkjennelig logo klar for 100 nye år på veien.