Sosiale medier - trender for 2024

Hvilke trender ser vi konturene av i sosiale medier i år? Vi har dykket inn i en stor internasjonal undersøkelse gjennomført av Hootsuite, som vi har mikset med vår lokale kunnskap.
Hootsuite har intervjuet nærmere 10 000 personer i 116 land, herunder både forbrukere og markedsførere. I tillegg er det gjennomført en analyse av over 15 000 rapporter om sosiale medier og en million some-poster på global basis. Resultatene fra hele undersøkelsen finner du her.
Her er noen av våre funn
1. Kunstig intelligens (KI) vil eksplodere i 2024
Virksomheter omfavner KI og vil bruke det MYE fremover, også i forbindelse med sosiale medier. Forbrukerne er derimot mer skeptiske, og hele 62 prosent svarer at de i mindre grad vil engasjere seg i, og stole på innhold hvis de vet at det er generert av KI.
De yngre er langt mindre skeptiske enn de eldre. Og GenZ mener dessuten at de selv fint klarer å skille på hva som er KI-generert innhold og ikke, når de ser det.
Om dette faktisk er tilfelle, er ikke vi i Færd like sikre på. Skepsisen hos forbrukerne sammenfaller forresten godt med norske tall. En Ipsos undersøkelse viser at over halvparten av norske forbrukere blir nervøse av produkter og tjenester som bruker KI.
Samtidig vet vi at norske bedrifter er ivrige med å ta i bruk ny teknologi og å teste ut hvordan KI kan effektivisere og videreutvikle markeds- og kommunikasjonsarbeidet.
Den internasjonale undersøkelsen til Hootsuite viser at det spesielt er tekstarbeid (86 prosent), idémyldring (82 prosent) og bilderedigering (54 prosent) som blir de mest vanlige bruksområdene for KI. Dessuten planlegger 46 prosent av virksomhetene å ta i bruk KI-chatboter for å svare på kundehenvendelser.
2. Strengere prioritering av kanaler
Mylderet av kanaler gjør det krevende for markedsførere å henge med. Ifølge undersøkelsen logger den gjennomsnittlige forbruker seg inn på syv ulike sosiale medier i måneden. Å tilby godt innhold i mange kanaler oppleves krevende, og flere markedsførere enn tidligere vil gjøre en tøffere prioritering av hvilke kanaler de skal satse på i 2024. Godt innhold i færre kanaler, som beviselig fører til ROI (return on ivestment), er trenden.
3. Engasjement er det viktigste i sosiale medier
Så hva avgjør om du lykkes med markedsføringen din i sosiale medier? Vel, på spørsmålet «hvilket måleparameter pleier din virksomhet å bruke for å måle suksess / ROI i sosiale medier» svarer 69 prosent engasjement. På andreplass kommer antall visninger, mens antall følgere er det tredje viktigste suksesskriteriet, ifølge undersøkelsen.
Hva som er det viktigste å måle på for deg, mener vi vil være avhengig av hva du faktisk ønsker å oppnå med markedsføringen din.
4. LinkedIn vinner og TikTok tar av – men hva med Facebook?
Facebook er fremdeles den SoMe-plattformen de fleste bedrifter benytter i markedsføringen, etterfulgt av Instagram. Men på spørsmål om hvilken kanal som gir mest verdi, er det LinkedIn som troner på toppen.
TikTok har for alvor kommet på radaren til markedsførere det siste året, og den trenden ser ikke ut til å endre seg i år. 16 prosent flere bedrifter er på TikTok nå enn for bare ett år siden.
Dersom vi skal tørre å komme med en anbefaling for det kommende året, må det være å satse mer på nettopp Linkedin og TikTok. Her har mange norske virksomheter et enormt potensiale.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr