Visste du at Snapchat eier alt du legger ut? - FÆRD

Ikke? Men du har vel lest de oppdaterte retningslinjene som kom 18. februar? Der har du nemlig aktivt (passivt!) samtykket til blant annet dette:
«gir du oss også en evigvarende lisens til å lage avledede arbeider fra, promotere, utstille, kringkaste, syndikere, offentlig fremføre, underlisensiere og offentlig vise Offentlig Innhold i enhver form og med enhver medie- eller distribusjonsmetode»
Ble du skremt nå?
Da vil vi gjerne skremme deg litt mer, for teksten fortsetter nemlig med:
«I den grad det er nødvendig, når du er med i, oppretter, laster opp, legger ut, eller sender Offentlig Innhold, gir du også Snap Inc., våre datterselskaper og våre samarbeidspartnere, en ubegrenset, verdensomspennende, evigvarende rett og lisens til å bruke ditt navn, skikkelse og stemme, også i sammenheng med kommersielt eller sponset innhold.»
Innhold på Min Story kan brukes fritt i hele verden
Dette betyr at når du laster opp innhold til Min Story (som alle vennene dine kan se) eller til Our Story (som er utvalgte snapper fra hele verden) så gir du Snapchat full tilgang til å bruke innholdet ditt til hva de selv føler for – vederlagsfritt. Snapchat definerer alt innhold du deler til Min Story og Our Story som offentlig innhold.
Dette gjelder ikke bare Stories
Vanlig brukermønster på Snapchat er jo å dele bilder og filmer privat med venner og familie, enten en-til-en eller i grupper. Med de oppdaterte retningslinjene som Snapchat nå har publisert, sier de følgende om bruk av tjenester utover det de kaller offentlig innhold:
«For alt innhold som du sender til Tjenestene annet enn Offentlig Innhold, gir du Snap Inc. og våre tilknyttede selskap en verdensomspennende, vederlagsfri, underlisensierbar og overførbar lisens til å være vert, lagre, bruke, vise, reprodusere, modifisere, tilpasse, redigere, publisere og distribuere innholdet. Denne lisensen har det begrensede formål å drive, utvikle, levere, markedsføre og forbedre Tjenestene samt utforske og utvikle nye.»
Du gir med andre ord fra deg lisensen over alt du publiserer på Snapchat, rett i hendene på et amerikansk firma. Og lar de bruke innholdet til egentlig hva de føler for. Eller de kan selge det til noen andre som bruker det for det det er verdt.
Vårt råd til deg!
Tenk deg nøye om før du legger ut noe på Snapchat, selv om det bare er et «søtt øyeblikk du bare skulle dele med familien»…! Og husk: Om du ikke vil ha innholdet på sosiale medier – ikke putt det på sosiale medier!
Du kan lese de oppdaterte retningslinjene til Snapchat her: https://www.snap.com/nb-NO/terms/#terms-row
Noe du lurer på om Snapchat?

Se tidligere blogginnlegg her:
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr