Nytt

Frokostmøte om sosiale medier og søk

Skrevet av Kjell Gustumhaugen | Dec 2, 2025 12:54:58 PM

Torsdag 27. november arrangerte vi nok et frokostmøte. Rundt 100 deltakere startet dagen med faglig påfyll om søk og SoMe. 


På scenen var blant andre Færds performance marketing-rådgiver Alexander Krauss. Han delte ferske tall om sosiale medier i Norge, i tillegg til konkrete tips for de som jobber med annonsering i sosiale medier.

Kim Nygaard, digital rådgiver i Færd og ekspert på søk, snakket om hvordan AI endrer søkelandskapet og hvilke utfordringer dette gir for søk og synlighet. Se film fra frokostmøtet:

 

Ny innsikt om søk, SoMe og AI

Blant deltakerne på frokostmøtet var kunder og samarbeidspartnere av Færd, i tillegg til andre folk som til daglig jobber med markedsføring. En av deltakerne var Silje Kristin Kristengård, markeds- og kommunikasjonssjef i Pure Salmon Technology.


3 tips om SoMe fra frokostmøtet

 
  1. Facebook er fortsatt størst
    Det er kanskje ikke det hippe, nye sosiale mediet lenger, men 84% av befolkningen har Facebookprofil og 65% bruker Facebook daglig.

  2. Bruken av sosiale medier er blitt mer privat
    Der vi tidligere kommenterte og delte offentlig, har aktiviteten flyttet seg til DMer og private chattegrupper. Så ikke bli bekymret om du ikke får like mye kommentarer og engasjement på innholdet ditt.

  3. Utnytt mulighetene med måte
    Med AI og automatisering har «alt» blitt enklere, men det er fortsatt viktig å gjøre ting ordentlig. Bruk riktig mål og data, gi algoritmene tid til å lære, vær obs på hva du tillater at AI gjør, og ikke bare klikk «Boost post».

 

3 tips om søk fra frokostmøtet


  1. Svar på det kundene dine lurer på

    Å bli funnet i søk handler ikke lenger bare om å rangere godt i Google, men om å bli valgt av AI-drevne svartjenester. Stadig flere søk ender uten klikk fordi vi får svar direkte på det vi lurer på. Du må derfor i større grad lage innhold som svarer på det kundene dine lurer på. Ett tips er å tenke spørsmål og svar-oppbygging av innholdet ditt. 

  2. Lag innhold som er lett å forstå

    Én suksessfaktor for å bli funnet er å lage innhold som er godt strukturert og lett å forstå. Vær nøye med overskrifter, punktlister, korte avsnitt og metadata. Husk også å oppdatere innholdet jevnlig, så det ikke blir utdatert. Dette er ikke noe nytt, men med AI-drevne svartjenester er det enda viktigere enn tidligere.

  3. Gjør en "sitatbarhets-test"

    Når du har skrevet teksten må du sjekke om de viktigste avsnittene gir mening alene. AI-drevne svartjenester henter nemlig ut sitater/deler av teksten din, og det er derfor avgjørende at viktig innhold kan gi mening også når det står for seg selv. 

      

Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring

Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.



    1.