Torsdag 27. november arrangerte vi nok et frokostmøte. Rundt 100 deltakere startet dagen med faglig påfyll om søk og SoMe.
På scenen var blant andre Færds performance marketing-rådgiver Alexander Krauss. Han delte ferske tall om sosiale medier i Norge, i tillegg til konkrete tips for de som jobber med annonsering i sosiale medier.
Kim Nygaard, digital rådgiver i Færd og ekspert på søk, snakket om hvordan AI endrer søkelandskapet og hvilke utfordringer dette gir for søk og synlighet. Se film fra frokostmøtet:
Blant deltakerne på frokostmøtet var kunder og samarbeidspartnere av Færd, i tillegg til andre folk som til daglig jobber med markedsføring. En av deltakerne var Silje Kristin Kristengård, markeds- og kommunikasjonssjef i Pure Salmon Technology.
3 tips om søk fra frokostmøtet
Svar på det kundene dine lurer på
Å bli funnet i søk handler ikke lenger bare om å rangere godt i Google, men om å bli valgt av AI-drevne svartjenester. Stadig flere søk ender uten klikk fordi vi får svar direkte på det vi lurer på. Du må derfor i større grad lage innhold som svarer på det kundene dine lurer på. Ett tips er å tenke spørsmål og svar-oppbygging av innholdet ditt.
Lag innhold som er lett å forstå
Én suksessfaktor for å bli funnet er å lage innhold som er godt strukturert og lett å forstå. Vær nøye med overskrifter, punktlister, korte avsnitt og metadata. Husk også å oppdatere innholdet jevnlig, så det ikke blir utdatert. Dette er ikke noe nytt, men med AI-drevne svartjenester er det enda viktigere enn tidligere.
Gjør en "sitatbarhets-test"
Når du har skrevet teksten må du sjekke om de viktigste avsnittene gir mening alene. AI-drevne svartjenester henter nemlig ut sitater/deler av teksten din, og det er derfor avgjørende at viktig innhold kan gi mening også når det står for seg selv.
Få flere nyheter om kommunikasjon og markedsføring
Få jevnlig tips og artikler om kommunikasjon og synlighet rett i innboksen din. Som abonnent får du også invitasjoner til våre frokostmøter.