Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper

Det er lett å bli forvirret av begreper innen digital markedsføring. Nye ord og faguttrykk dukker stadig opp, samtidig som engelsk er en del av «fagligtalen». Så hva er egentlig hva av faguttrykk? Her beskriver vi fire sentrale begreper.
Content marketing/innholdsmarkedsføring
Disse begrepene brukes om hverandre, noe som er helt greit da de betyr det samme. Content marketing er kort og godt det engelske ordet for innholdsmarkedsføring, og betyr at annonsøren deler kunnskap og informasjon på en slik måte at det ikke skal oppfattes som reklame.
Et klassisk eksempel er en artikkel om et reisemål skrevet av en turoperatør som egentlig ønsker å selge en reise. Fremfor å lage en annonse, lages det en redaksjonell tekst som annonsøren betaler for å få plassert på definerte nettsteder. Content betyr innhold og brukes mest som et noe upresist samlebegrep på alt som har med innhold å gjøre.
Inbound marketing
Dette kan defineres som innholdsmarkedsføring satt i system. Det vil si planlegging og målretting av ulike aktiviteter. Poenget med inbound marketing er å motivere potensielle kunder (prospects) til å bli kunder (les: kundereise) ved å dele kunnskap og systematisere eksponeringer som kan være bloggtekster, nyhetsbrev, sosiale medier, influensere eller andre kanaler. Det finnes ingen gode norske ord for inbound markedsføring. Inbound betyr inngående, men vi vegrer oss for å begynne med inngående markedsføring…
Outbound marketing
Dette er tradisjonell reklame der budskapet «pushes» ut fremfor at annonsøren deler informasjon som oppleves relevant og nyttig. Sagt på en annen måte: i tradisjonell reklame sier man gjerne «kjøp nå!», mens innholdsmarkedsføring handler om å gjøre mottaker nysgjerrig og få de til å gjøre en oppsøkende handling.
Performance marketing
Dette handler om å rette annonser og budskap til et spesifikt publikum slik at de som ser annonsen opplever den som relevant. Helt sentralt her er kontinuerlig analyse og optimalisering slik at man kan se hvordan en kampanje presterer og om nødvendig endre ting underveis, for best mulig resultatoppnåelse.
Performance marketing er et område i sterk vekst. Stadig flere store virksomheter oppretter egne performance-avdelinger og annonsører søker performance-markedsførere på LinkedIn.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr