7 tips for å lykkes på Instagram

Lyst til å oppnå mer synlighet, større engasjement og flere følgere på Instagram? Her er syv tips til hvordan du kan optimalisere bedriftskontoen og lykkes med kanalen.
1. Jobb med bioen
Bruk bioen til å vise hvem du er og hva følgerne kan forvente å finne på profilen din. Tekstfeltet er begrenset, skriv derfor så kort og konsist som mulig. Kanskje du kan erstatte et ord med en emoji? Husk at navn og emneknagger i bioen er søkbare, og ikke glem å legge inn lenke til din egen nettside.
2. Lag kategoriserte «highlights»
I bioen har du i tillegg mulighet til å trekke frem tidligere Stories (bilder og video som er synlig i 24 timer) i såkalte «Highlights». Her kan det være nyttig å dele inn i ulike kategorier, som produktene/tjenestene du tilbyr, inspirasjon, råd og tips, eller «behind the scenes» fra kontoret.
3. Post regelmessig
Jo mer du poster, jo bedre – gjerne Reels som Instagram-algoritmen nå prioriterer høyt! Regelmessig innhold gjør deg synlig og minner følgerne dine på at du finnes. Pass likevel på å ikke ha for høye ambisjoner som du ikke klarer å følge opp. Kvalitet er bedre enn kvantitet! Tenk på at det du poster skal ha verdi for mottakeren. Det kan være råd og tips, inspirasjon, nyheter, tilbud eller bare underholdning. Hva ville du selv likt å se? Hold deg til ditt tema, og sørg for en rød tråd i det du legger ut.
4. Velg riktige hashtags
Finn ut hva målgruppen din søker, altså ord og temaer som speiler din virksomhet. Varier gjerne mellom store hashtags, altså hovedkategorier som har mange følgere, og de litt mindre som vil rangere deg høyere og gjøre deg mer synlig. Får du mye engasjement på et innlegg vil du også kunne rangere høyt på de store hashtaggene og bli oppdaget av enda flere.
5. Engasjer deg selv
Du kan ikke forvente at folk skal engasjere seg i det du deler på Instagram hvis du ikke engasjerer deg i andre. Lik og kommenter derfor innleggene til andre profiler eller hashtagger du følger. Du vil da på sikt skape gode relasjoner og sørge for at flere brukere oppdager og ønsker å følge deg.
6. Samarbeid med andre
Samarbeid kan være en skikkelig «booster» for Instagram-profilen din! Vurder gjerne micro- og nanoinfluensere som passer med din merkevare eller bransje. Dette er ofte veldig lojale og dedikerte influensere med litt færre følgere enn de aller største, men til gjengjeld har de høy troverdighet og har ofte veldig engasjerte følgere. Ved et samarbeid kan flere av disse følgerne også fort bli dine!
7. Promoter Instagram i andre kanaler
Bruk andre tilgjengelige kanaler til å promotere din Instagram-konto, slik som på nettsiden, i e-post, nyhetsbrev og så videre.
Lykke til! 😊
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr