5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024

Vi har dykket inn i artikler der ulike fagmiljøer peker på tendenser de mener preger hvordan vi jobber med markedsføring i 2024.
Halve året har gått, men trendene står seg. Vi har trukket ut noen punkter basert på våre erfaringer, og peker på forhold vi mener vil gjøre seg gjeldende resten av året. Deler av det vi trekker frem innebærer nødvendigvis ikke noe nytt og revolusjonerende, men det er ikke mindre viktig av den grunn.
1. Ekte mennesker trumfer fortsatt det meste
Parallelt med økt bruk av KI, vil behovet for å synliggjøre mennesker og fagfolk øke. Det vil fremstå som et viktig salgsargument, og fortsatt bety mye for å skape gode og sterke relasjoner. Ved å investere i mennesker, fremfor eksempelvis å kun lene seg på algoritmer, vil man kunne høste gevinster i markedsføringen.
Undersøkelser viser nettopp at mennesker responderer godt på menneskeskapt innhold. I fjor gjennomførte vi flere kurs og seminarer, tilbakemeldingene vi får underbygger folks behov for å møtes. Vi kommer garantert til å invitere til flere kurs og seminarer høsten 2024.
2. Forstå brukerne bedre
Å forstå sine målgrupper vil aldri bli avleggs innenfor markedsføring. Kjenner du ikke målgruppen din, vil du ha dårlige odds. Finn ut om brukerne dine vil bli inspirert, ønsker nyheter, eller søker å få løst et problem. Tilpass innhold og kommunikasjon deretter. I dag har vi kraftfulle verktøy som gir oss stadig bedre muligheter for innsikt i målgruppen, som igjen vil gi kommunikasjonen større effekt.
3. Ha større fokus på eksisterende kunder
Det kan være krevende å finne nye kunder fordi dette krever tid og er som regel forbundet med høyere kostnader. Derfor vil mange rette ressursene i større grad mot eksisterende kunder. Løpende kundepleie og budskap tilpasset målgruppen vil fort kunne vise seg som en lønnsom kundestrategi.
4. KI har åpnet for nye formater, og effektiviserer arbeidet
Formater og sjangere som tidligere var tidkrevende å utarbeide, blir mer vanlig. Ved hjelp av KI kan vi eksempelvis effektivt utarbeide FAQ der typiske spørsmål fra artikler blir sammenfattet, vi kan få laget oppsummeringer og kortversjoner av artikler, eller tilpasse saker der KI lager versjoner tilpasset ulike målgrupper. KI har blitt en naturlig del av hverdagen og bidrar til at vi kan jobbe stadig mer effektivt.
5. KI-lyd og video eksploderer
I fjor benyttet vi KI-lyd i flere av våre filmproduksjoner, noe som ga store gevinster på tidsbruk og økonomi. I 2024 er KI i ferd med å revolusjonere lyd og video. Man kan forbedre kvaliteten på eksisterende lydtilbud, klone stemmer og oversette til andre språk. Plattformen Elevenlabs er en superenkel tjeneste som kan klone alle stemmer, og som deretter kan brukes til å lese opp artikler. Aftenposten har eksempelvis valgt å klone stemmen til sin mest populære podcast-vert.
Kilder til inspirasjon: Medietrends og PEJ Gruppen
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr