10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok

Skrevet av Kim Nygaard, senior digital rådgiver i Færd
TikTok er ikke bare for «kidsa». Også voksne bruker mye tid på den populære appen, og for mange virksomheter er det en avgjørende kanal for markedsføring. Men hva gjør at seerne uteblir?
Her er 10 mulige grunner til at du ikke lykkes på TikTok:
1. Du er ny på TikTok
Hvis du poster en video rett etter at du har opprettet konto på TikTok, er mulighetene for god spredning begrenset. Du må «bevise» at du er en ekte bruker, og at kontoen ikke er laget av en «bot».
Sørg for en god og utfyllende bio, før du begynner å poste. Et godt tips er å engasjere seg i andres innhold før du legger ut noe selv. Se videoer og gi reaksjoner. Da fremstår du ekte og troverdig.
2. Et dårlig førsteinntrykk ødelegger for deg
De første videoene du poster er avgjørende for din suksess på TikTok. Gjør du et dårlig førsteinntrykk begrenser TikTok synligheten på alt du poster senere.
Et godt råd er å kaste seg på populære trender i starten, da får du lettere god distribusjon og et bredt publikum fra første stund.
3. Du bruker feil emneknagger (#)
Et av de beste virkemidlene for å nå målgruppen er å bruke populære emneknagger som beskriver innholdet ditt. Det er spesielt viktig hvis du ikke har mange følgere, da er du mer avhengig av å dukke opp i søk for å få seere. Emneknagger fungerer som søkeord.
4. Brudd på retningslinjene
Brukere som legger ut såkalt «sensitivt innhold» blir straffet. I verste fall kan kontoen suspenderes, enten permanent eller for en periode. En mildere form for straff, men som er vanskeligere for deg å oppdage, er at alle innleggene dine får redusert synlighet. Dette skjer typisk dersom du legger ut innhold som ikke egner seg for unge mennesker.
Sett deg derfor godt inn i retningslinjene til TikTok.
5. Videoen din er under vurdering
Fordi retningslinjene er strenge, kan du oppleve at det tar tid å få videoer godkjent. Det gjelder spesielt om du tidligere har brutt reglene. Da blir du sett nøye i kortene av TikTok.
6. Innholdet er ikke ditt
Hvis du ikke har rettighetene til innholdet du legger ut, er du i trøbbel. Det avsløres av algoritmene til TikTok. Også i dette tilfellet kan du oppleve å få publisert videoen, men at ingen får sett den.
7. Du har privat bruker på TikTok
Hvis brukeren din er privat er det bare følgerne dine som kan se innholdet ditt. Det er selvsagt ingen grunn til å stenge noen ute hvis du skal bruke TikTok til markedsføring. Men det kan jo være at du ved en feiltakelse har klart å sette brukeren til privat. Det er i alle fall verdt å dobbeltsjekke, hvis ikke innholdet ditt gir visninger.
8. TikTok er nede
Selv ikke TikTok er immun mot tekniske problemer. Noen ganger kan dessverre uflaks ødelegge. Sjekk eventuelle varslinger om feil før du poster noe.
9. Bruk av VPN
Bruker du VPN (Virtual Private Network) når du poster på TikTok kan det føre til dårlig spredning. VPN skjuler din faktiske lokasjon og IP-adresse, som gjør det vanskelig for TikTok og verifisere at du er den du utgir deg for å være. Og som tidligere nevnt: TikTok er opptatt av troverdighet.
10. Innholdet ditt er for dårlig
Den vanligste (og mest brutale) grunnen til at du ikke lykkes på TikTok er rett og slett at innholdet ditt er for dårlig. «Content is king!» Og det er her slaget står, i likhet med øvrige sosiale medier. Innhold som folk vil se får engasjement, kommentarer og delinger.
Og da lykkes du på TikTok.
Artikkelen er blant annet inspirert av GrowtScribe og Net Influencer.
Relevante artikler
Årsrapport: Dette må du tenke på
Nye krav til rapportering i årsrapporter
Employer branding, viktig når du rekrutterer?
Derfor bruker vi i Volmax Færd
Hvorfor er godt design avgjørende i årsrapporter?
Tre leveregler for å utvikle en god logo
Det er bare et navn … eller?
6 tips for en god årsrapport
Årsrapporten som verktøy for kommunikasjon
Historiefortelling i reklame
Søker du i Google, eller i ChatGPT?
Trykket eller digital årsrapport?
Slik øker du rekkevidden på Instagram
Kreativitet er som en muskel. Den må trenes.
Markedsføring i 2025
Verdien av et godt omdømme
Få Færd på øret: Vi starter podcast
10 grunner til at du ikke lykkes på TikTok
Fått med deg disse some-nyhetene?
Fullt hus på kurs om digital synlighet
La hjernen ta pause
Markedsføringstrender akkurat NÅ
Hvorfor bruke HubSpot?
4 tips som kan få fart på kreativiteten
Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring?
Stor interesse rundt lansering av nytt boligprosjekt
Film bedre med mobilen – 10 tips
Hvorfor landingssiden din ikke konverterer
Færd på scenen hos Kampanje
Derfor bruker vi i Fønix Færd
Kom i gang med kunstig intelligens!
Derfor bruker vi i Bilservice Færd
6 tips til gode idéprosesser
5 markedsføringstendenser som fremdeles preger 2024
Derfor bruker vi i Folksom Færd
Sosiale medier - trender for 2024
Hvordan vil AI påvirke SEO?
Derfor bruker vi Færd
Hvordan få best mulig synlighet i Google?
Gode landingssider øker konvertering
HubSpot Gold Solutions Partner
Kim Nygaard til Færd
HubSpot – hva og hvorfor?
7 tips for å lykkes på Instagram
Slik lager du en god årsrapport
Visjoner til glede og besvær
Ta kontroll på synsinga!
Annonse for Grefsen Stasjon
Vi heier på hverdagsheltene våre!
Always on i sosiale medier
Huskeliste for filmproduksjoner
Bli kjent med Bjarte
7 tips til deg som skal lage film til sosiale medier
Innholdsmarkedsføring og sentrale begreper
Ny rådgiver/tekstforfatter til Færd
Årsrapporter: En kort rapport om hva du må tenke på
Ny nettside? Husk å rigge deg for det som kommer.
Færdvettreglene
Bedriftsblogg – hvorfor og hvordan?
5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
10 tips til en god nettside
Krisekommunikasjon
5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Fire markedsføringstrender du bør være oppmerksom på i 2020!
Fem tips for å øke bedriftens synlighet på LinkedIn
7 tips for å lykkes med livesending
Livesending på YouTube
Slik holder du oversikten over dine Instagram-poster
Din historie bedre fortalt
9 tips for bedre idéprosesser
Visste du at Snapchat eier alt du legger ut?
Google Ads på TV
Nok et vellykket frokostseminar!
Slik får du suksess på LinkedIn - Færd Kommunikasjon
Frokostseminar: Linkedin og SoMe-trender
Guilty pleasure Spotify-liste
3 Snapchat-tips til din bedrift
Annonsering på Google – en kort innføring
Facebook Watch lansert i Norge!
Færd er Google Partner
6 tips for økt synlighet
Færd fusjonerer med Marketing Services
Slik forteller du historier på Facebook - FÆRD Kommunikasjon
Lost your mind
Vellykket frokostseminar
Frokostseminar: SoMe - So what?
Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!
Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter
Har du hørt om "Chevron Stitch"?
REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017
Da Essenz og Spring ble til Færd
Film for Bil-Service - Reflekskampanje
Kreativitet når du løper fra et rovdyr